Interview Bernardo Gogna: Contouren van de nieuwe pier

Het Capital Programme maakte de afgelopen anderhalf jaar grote vorderingen onder zijn vleugels: directeur Bernardo Gogna. De van oorsprong Italiaanse luchthavenarchitect houdt zich bezig met de ontwikkeling van de nieuwe pier en terminal op Schiphol – en alle verbouwingen die daarbij komen kijken. Hij vertelt: ‘In 2017 hebben we alle doelen bereikt die we graag wilden. Dat willen we dit jaar weer.’

Bernardo Gogna

De fundering ligt

De palen zijn geslagen. Het beton is gestort. Kortom: de fundering voor de nieuwe pier ligt er nagenoeg in. Daarvoor moest het afgelopen jaar vooral veel worden gesloopt. Parkeergarage P2 ging plat, net als Transview en een deel van het Cargo-gebouw. Bernardo: ‘Om te bouwen, moet je slopen. De sloopwerkzaamheden zijn succesvol verlopen en nu de fundering ligt, kunnen we weer de hoogte in.’

Groot en complex project

Nog heel eventjes geduld en dan is duidelijk welke aannemer de nieuwe pier op Schiphol gaat bouwen. ‘De tender is bijna afgerond’, vertelt Bernardo. ‘Als we de aannemer aan boord hebben, kunnen we snel beginnen. De bouw van de pier is een groot en complex project. Omdat we hem eind 2019 al in gebruik willen nemen, is er dus een behoorlijke druk om door te werken.’

Bouwen en ontwerpen

Wat lastig is aan dit project? ‘Eigenlijk alles’, aldus Bernardo. ‘We bouwen geen simpel appartementje. Het is een immense klus, middenin de dagelijkse operatie. We doen er alles aan om risico’s en overlast voor reizigers en luchthavenpersoneel te voorkomen. Dat vraagt veel coördinatie. En terwijl we aan het bouwen zijn, ontwerpen we ondertussen de nieuwe terminal.’

Gas geven

Het verrijzen van de nieuwe pier is een van de dingen waarnaar Bernardo het meest uitkijkt. ‘Het werk op en in de grond is nog niet zo zichtbaar, ik kijk ernaar uit om te contouren te zien verschijnen. We hopen dit jaar ongeveer de helft van de pier te bouwen. Dat moet lukken. De machine is samengesteld en loopt. Nu gas geven.’

Perform today. Create tomorrow.