: Voltooiing dubbele rijbaanstelsel

Rond de terminal van de luchthaven Schiphol liggen bijna overal dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen moeten verwerken. Maar de cirkel die ze vormen, is niet volmaakt. Op het stuk tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het echter doen met één rijbaan, Quebec. Quebec is de rijbaan inclusief viaduct over de A4. En die gaan we dus verdubbelen. Dit alles om ervoor te zorgen dat vliegtuigen minder lang hoeven te wachten en niet in de file staan. Voor de luchtverkeersleiding wordt de nieuwe situatie straks een stuk overzichtelijker.

Nu
één richting
Straks
richting kiezen

Facts & figures

Een tweede viaduct aanleggen over de A4, gebouwen aan de kant, een nieuw onderkomen vinden voor de huurders en nog veel meer: het is een complexe operatie om rijbaan Quebec te verdubbelen. Belangrijk is het wel. De onafhankelijke verkeersstromen maken het werk voor de luchtverkeersleiding straks een stuk overzichtelijker, waardoor de operationele risico’s afnemen. Ook hoeven vliegtuigen minder lang op elkaar te wachten of om te rijden. Veilig en futureproof.

Voor de voltooiing van het dubbele rijbaanstelsel is nodig:

  • 250 x 60 m is het nieuwe viaduct over de A4 (2 voetbalvelden)
  • 15.000 m2 oppervlakte viaduct
  • 900 palen
  • 2,2 miljoen kilo wapening
  • 220.000 m2 oppervlakte aan nieuw asfalt voor de dubbele rijbaan (33 voetbalvelden)
  • 400.000 m2 bouwterrein
  • 352.580 ton zand

Planning

We leggen de nieuwe rijbaan in fases aan. Eind 2021 nemen we het viaduct in gebruik. Vervolgens passen we de rijbanen nog aan. Daarna staat nog een routewijziging/afbuiging van de huidige rijbaan op de planning.

Insiders info

Nu vragen? Straks een antwoord

tomorrow@schiphol.nl