: Voltooiing dubbele rijbaanstelsel

Rond de terminal van de luchthaven Schiphol ligt een cirkel van dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen moeten verwerken. Maar de cirkel die ze vormen, is niet volmaakt. Op het stuk tussen de Kaag- en de Zwanenburglaan moeten toestellen het doen met één rijbaan, Quebec. Op piekuren leidt dat tot lange rijen wachtende vliegtuigen. Door ook dit laatste stukje te verdubbelen, verminderen we files, wachttijden en complexe situaties voor de luchtverkeersleiding.

Nu
één richting
Straks
richting kiezen

Facts & figures

Een tweede viaduct aanleggen over de A4, gebouwen aan de kant, een nieuw onderkomen vinden voor de huurders en nog veel meer: het is een complexe operatie om rijbaan Quebec te verdubbelen. Belangrijk is het wel. De onafhankelijke verkeersstromen maken het werk voor de luchtverkeersleiding straks een stuk overzichtelijker, waardoor de operationele risico’s afnemen. Ook hoeven vliegtuigen minder lang op elkaar te wachten of om te rijden. Veilig en futureproof.

Voor de voltooiing van het dubbele rijbaanstelsel is nodig:

  • 250 x 60 m is het nieuwe, verbrede viaduct over de A4 (2 voetbalvelden)
  • 35.000 kubieke meters beton voor het project (2.400 vrachtwagens)
  • 220.000 m2 oppervlakte aan nieuw asfalt voor de dubbele rijbaan (33 voetbalvelden)
  • 400.000 m2 bouwterrein

Planning

We leggen de nieuwe rijbaan in fases aan. We willen in 2021 een deel in gebruik nemen. Als het lukt om op schema te blijven, is het hele project in 2023 klaar. Daarna (na 2025) staat nog een routewijziging/afbuiging van de huidige rijbaan op de planning.

Insiders info

Nu vragen? Straks een antwoord

tomorrow@schiphol.nl