Tunnelveiligheid

De tunnels die onder de landingsbanen van Schiphol lopen, worden aangepast. De helft van de tunnelbuizen krijgt nieuw beton en overal komen nieuwe technische installaties. De betonrenovatie van de Buitenvelderttunnel is al klaar, nu is het tijd voor de technische hoogstandjes. Verlichting, omroepinstallaties, ventilatoren, brandblusinstallaties en nog veel meer slimme technieken. Allemaal met veiligheid voorop. Later in het jaar krijgt is de Kaagbaantunnel aan de beurt.

Nieuw beton, nieuwe installaties

De Buitenvelderttunnel en de Kaagbaantunnel worden dus aangepast. Vluchtwegen en nieuwe installaties zorgen ervoor dat je jezelf als automobilitst, fietser of chauffeur bij een incident sneller in veiligheid kunt brengen. Ook kijkt het regiecentrum in de terminal voortaan 24/7 mee via camera’s en zorgt dat hulpdiensten snel ter plaatse zijn bij ongevallen. De Buitenvelderttunnel heeft sinds kort aangepaste toevoerwegen en slimme stoplichten voor een goede doorstroming.

Dit is de planning

Dit is de planning - tunnelveiligheid

Wie?

Vooral medewerkers en bedrijven op de luchthavenkrijgen te maken met werkzaamheden aan de tunnels. Wie nu over de Loevesteinse Randweg tussen P40 en Schiphol Plaza rijdt, kan al niet meer missen dat we druk werken aan de Buitenvelderttunnel. Omdat de tunnelbuizen om-en-om buiten gebruik worden genomen, verandert de verkeerssituatie regelmatig. De aanpassingen zijn vooral te merken voor:

  • Gebruikers van de Buitenvelderttunnel; businesspartners, weggebruikers op Schiphol, ov-reizigers en in mindere mate reizigers.
  • Gebruikers van de Kaagbaantunnel: businesspartners aan airside, vooral wie op het Sierra platform werkt.

Wat?

De betonrenovatie van de Buitenvelderttunnel is eind vorig jaar afgerond. Ook zijn er kruisingen aangebracht bij de in- en uitgang om het eenrichtingsverkeer naar de juiste baan te leiden. Een belangrijke mijlpaal in het project. Van beton verschuift de focus nu naar techniek, want nu zijn de tunneltechnische installaties aan de beurt. Buis A is buiten gebruik voor nieuwe verlichting, omroepinstallaties, ventilatoren, brandblusinstallatie, detectie en nog veel meer slimme en veilige techniek.

Later in het jaar volgt de Kaagbaantunnel. Die heeft maar één tunnelbuis en houdt daarom tweerichtingsverkeer, met een maximumsnelheid van 30 km per uur. Net als de Buitenvelderttunnel krijgt deze tunnel een vluchtweg, nieuwe technische installaties en vindt de monitoring plaats in het Regiecentrum.

Waar en wanneer?

Begin maart zijn de werkzaamheden voor de tunneltechnische installaties gestart en is buis A buiten gebruik. Het verkeer wordt door de overige buizen geleid, dus de verkeerssituatie is anders. Dit duurt 3 à 4 maanden, dan wordt telkens een volgende buis aangepakt. We denken per buis dus ongeveer een kwartaal nodig te hebben om de technische installaties te bouwen en te testen. Aan het eind moet het tunnelsysteem dan nog als geheel door een test. We denken nog na hoe we dat het beste kunnen doen. Lees: met zo min mogelijk hinder. Begin 2019 verwachten we dat de Buitenvelderttunnel klaar is. Daarnaast zijn we druk bezig met de planning van de werkzaamheden van de Kaagbaantunnel. Het ontwerp daarvoor wordt nu gemaakt. De uitvoering gaat in het derde kwartaal van 2018 van start.

tunnel veiligheid Schiphol

Perform today. Create tomorrow.