Tunnelveiligheid

De tunnels die onder de landingsbanen van Schiphol lopen, worden aangepast. De helft van de tunnelbuizen krijgt nieuw beton en overal komen nieuwe technische installaties. De betonrenovatie van de Buitenvelderttunnel is al klaar, die krijgt nu nieuwe verlichting, omroepinstallaties, ventilatoren, brandblusinstallaties en nog veel meer. Bij de Kaagbaantunnel gaan we in december aan de slag.

Nu bouwen aan nieuwe buizen
Straks rijden door moderne tunnels

Facts & figures

De betonrenovatie van de Buitenvelderttunnel is eind 2017 afgerond. Ook zijn er kruisingen aangebracht bij de in- en uitgang om het eenrichtingsverkeer naar de juiste baan te leiden. In maart 2018 zijn de werkzaamheden voor de tunneltechnische installaties gestart. Twee van de drie buizen van de Buitenvelderttunnel zijn inmiddels klaar. Eind 2018 beginnen we aan de Kaagbaantunnel. Net als de Buitenvelderttunnel krijgt deze tunnel een vluchtweg, nieuwe technische installaties en vindt de monitoring plaats in het Regiecentrum.

Planning

Begin 2019 ronden we de technische aanpassingen aan de Buitenvelderttunnel af. Dan testen we alle systemen voor de ingebruikname in mei. Daarnaast zijn we druk met voorbereidend werk voor de Kaagbaantunnel. In december 2018 gaan we verbouwen.

Nieuw beton, nieuwe installaties

De Buitenvelderttunnel en de Kaagbaantunnel worden dus aangepast. Vluchtwegen en nieuwe installaties zorgen ervoor dat je jezelf als automobilist, fietser of chauffeur bij een incident sneller in veiligheid kunt brengen. Ook kijkt het regiecentrum in de terminal voortaan 24/7 mee via camera’s en zorgt dat hulpdiensten snel ter plaatse zijn bij ongevallen. De Buitenvelderttunnel heeft sinds kort aangepaste toevoerwegen en slimme stoplichten voor een goede doorstroming.

Nu vragen? Straks een antwoord

tomorrow@schiphol.nl