Upgrade Pieren

Dankzij de invoering van centrale security op Schiphol vinden de veiligheidscontroles al enkele jaren niet meer aan de gate plaats. Hierdoor is er veel ruimte vrijgekomen op de pieren D tot en met G. Die ruimte hebben we benut voor een uitgebreide upgrade.

Door de comfortabele en gevarieerde zit- en werkplekken, het moderne sanitair en meer horeca en winkels is reizen via onze luchthaven nu nóg leuker. De pieren zijn ingericht volgens het ‘open space-concept’. Kort samengevat komt dat neer op veel ruimte en veel licht. Met mooie natuurstenen wanden met zwarte contrasten zijn we klaar voor de toekomst.

Wat hebben we gedaan?

Hoewel het op dit moment vanwege de coronacrisis nog een stuk minder druk is, vertrekken in normale tijden jaarlijks 18,5 miljoen passagiers vanaf de pieren D tot en met G naar bestemmingen over de hele wereld. Door deze pieren te upgraden en 81 gates opnieuw in te richten, kun je nu comfortabel zitten, werken en wachten op je vlucht. In totaal hebben we 70.600 vierkante meter vloeroppervlakte gemoderniseerd en is er 1.700 vierkante meter aan ruimte voor nieuwe commercie bijgekomen.

Facts & figures

Tijdens het project is veel aandacht besteed aan comfort en het vergroenen van de pieren.

  • Aan de kop van de F-pier zijn twee 7 meter hoge bomen geplaatst. Voor de kenners: het gaat om exemplaren van de Ficus Lyrata Multistam.
  • Ook op andere plekken in het gebied hebben we, dankzij twee groenwanden van 70 meter, de natuur naar binnen gehaald.
  • In zo’n lange wand gaan natuurlijk heel wat planten. Om precies te zijn 2.170 in de een en 3.006 in de ander. Daarnaast zijn in de meubels op de pieren ook nog ruim 1.000 planten verwerkt.
  • Even uitrusten voor je het vliegtuig instapt? Dat kan! De vernieuwde pieren zijn dankzij 750 nieuwe zitelementen, 1,2 kilometer nieuwe zitkussens en 600 meter nieuwe rugkussens een waar zitparadijs.
  • Er is niet alleen zo’n 3.500 vierkante meter terrazzo in de vernieuwde pieren verwerkt, maar ook nog zo’n 4.300 vierkante meter natuursteen.

Insiders info

  • Rust en rijkheid op de nieuwe E-pier

    De herinrichting van de pieren D tot en met G is in volle gang. De E-pier is als laatste aan de beurt, en die gaat er met zijn donkergroene wanden nét even anders uitzien dan de rest. Kjeld van den Ende, architect bij NACO, vertelt er meer over.

  • Upgrade pieren en duurzaamheid: een een-tweetje

    Levende bomen, groene wanden met planten, energiezuinige ledverlichting en hergebruik van materialen: het is allemaal te vinden op de pieren D tot en met G. Waarom? We willen de pieren voor passagiers mooier maken, maar ook verantwoordelijk omgaan met de aarde.

  • Strukton en Schiphol samen aan de slag

    Roland van Rouwendaal is projectmanager bij Strukton, het aannemersbedrijf dat vorig jaar de aanbesteding won voor de upgrade van de pieren F en G en dat nu keihard aan het werk is op Schiphol.

  • De Schiphol stoelentest

    De komende jaren upgraden we de niet-Schengenpieren (D, E, F en G) en dat betekent ook: nieuw meubilair. Projectmanager Ankie van der Niet vertelt hoe we op Schiphol ‘shoppen’ voor nieuwe stoelen en banken.

  • Opgeruimde look voor Schiphol

    Zitplaatsen, vloeren, planten: projectmanager Martijn Hoogenboezem houdt zich bezig met de nieuwe inrichting en aankleding van de pieren D t/m G op Schiphol.

  • Ann: Pieren in een nieuw jasje

    Vier pieren op Schiphol worden in een nieuw jasje gestoken. Ann Geebelen is projectmanager Commercie. 'De pieren D-G krijgen een rustige, natuurlijke uitstraling. De passagiers geven ze kleur.'