Innovatie: We are innovators

  • Producten & Services

    Bij Royal Schiphol Group geloven we dat data en technologie onze reizigers, medewerkers en partners superkrachten geeft. We ontwikkelen producten en services om deze krachten te geven.

  • Lab

    Bij Royal Schiphol Group experimenteren we om complexe uitdagingen op te lossen.

  • Samenwerkingen

    Bij Royal Schiphol Group staat samenwerken centraal. Wij geloven dat we samen innovatieve producten beter en sneller kunnen ontwikkelen.

De laatste ontwikkelingen

  • Wilbur: passagiersstromen en ‘hot transfer pax’

    Gepubliceerd op:

    Wilbur developer Bas Kiers vertelt over de digitale ontwikkelingen voor het Schiphol regie centrum.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 2)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog behandelen we een derde dimensie van taxiën: besturing. Hierdoor ontstaat een allesomvattend concept en maken we duurzaam taxiën nog aantrekkelijker

  • Turnaround Insights

    Gepubliceerd op:

    Om het omdraaiproces op de luchthaven te verbeteren en voorspelbaarder te maken, heeft Schiphol Turnaround Insights ontwikkeld

  • Gedeelde visie voor Smart Schiphol Airport City

    Gepubliceerd op:

    Met dit blog geven we je inzicht in ons toekomstbeeld: een Smart Schiphol Airport City vol Smart Buildings.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 1)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog beschrijven we op welke manieren we duurzaam taxiën kunnen implementeren. Dat is ingewikkelder dan het misschien lijkt.

  • Taxiën op één motor; is dat niet veel haalbaarder?

    Gepubliceerd op:

    Het klinkt logisch. Een (tweemotorig) vliegtuig heeft over het algemeen meer dan voldoende vermogen om op één motor in beweging te komen

  • “Take a ride on the green side!”

    Gepubliceerd op:

    De studenten van Made by 020 hebben Schiphol geadviseerd over duurzame passagiersbeleving. Zo bedachten ze het concept “Take a ride on the green side”.

  • Duurzaam taxiën; wat levert het ons op?

    Gepubliceerd op:

    We kregen veel reacties op het nieuws dat we zijn gestart met de proef duurzaam taxiën. In dit blog geven we meer uitleg over de opbrengst van duurzaam taxiën.

  • Short Connection Pass

    Gepubliceerd op:

    Om het halen van de korte overstap, korter dan één uur, aangenamer te maken voor passagiers en medewerkers ontwikkelde Schiphol de Short Connection Pass.

  • Upgrade Module

    Gepubliceerd op:

    Om voor lager gewaardeerde toiletgroepen de periode tot de renovatie op passagiersvriendelijke wijze te overbruggen, startte het PX-Team onlangs een initiatief.

  • Schiphol ondersteunt start-up DeNoize

    Gepubliceerd op:

    DeNoize onderzoekt en ontwikkelt geluidswerende technologie voor in ramen van huizen. We ondersteunen ze hierbij omdat wij potentie zien in deze innovatie.

  • PX-Team test Sanitizing Zones

    Gepubliceerd op:

    Via een pilot werd onderzocht wat Schiphol kan doen om de hygiënebeleving te verbeteren en om passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn.

  • Securitypilot uit met échte reizigers

    Gepubliceerd op:

    Schiphol heeft in de zomer van 2019 met succes een securitypilot uitgevoerd met reizigers die via Vertrekhal 2 op reis gingen.

  • BrainCreators wint Pointcloud Innovation Challenge

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en haar main contractors vroegen 6 bedrijven een slimme oplossing te ontwikkelen voor bestaande en nieuwe usecases rondom Schiphol's assetportefeuille.

  • Schiphol Today

    Gepubliceerd op:

    De app geeft de floormanagers real-time informatie en geeft in één oogopslag te zien wat er ze tijdens een dienst te wachten staat.

  • Hyperloop naar de toekomst

    Gepubliceerd op:

    Schiphol gaat haar betrokkenheid bij de hyperloop verder uitbreiden door de samenwerking met het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop voort te zetten

  • Duurzaam taxiën; de toekomst of luchtfietserij?

    Gepubliceerd op:

    We werken al een flink aantal jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart. Duurzaam taxiën speelt hierin een grote rol.

  • Schiphol Developer Center

    Gepubliceerd op:

    Royal Schiphol Group werkt continu aan het verbeteren van de servicekwaliteit voor reizigers en partners. Daarom delen we onze data via een reeks API’s

  • Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!

  • Samen nadenken over Nederlandse infrastructuur

    Gepubliceerd op:

    NGinfra, Next Generation Infrastructures, is hét platform waar grote Nederlandse infrabeheerders kennis en ervaring delen, ontwikkelen en toepassen.

  • Onderzoek naar de toekomst van Urban Air Mobility

    Gepubliceerd op:

    Dutch Drone Delta is begin 2020 van start gegaan en richt zich vooral op Urban Air Mobility. En gaat slimme en duurzame oplossingen ontwikkelen.

  • ‘Innovatie is voor Schiphol pure noodzaak’

    Gepubliceerd op:

    We willen de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige luchthaven worden. Hoe? Voor Hassan Charaf, Head of Innovation, is het duidelijk: innovatie is key.

  • Duurzaam taxiën

    Gepubliceerd op:

    Dirk Bresser en Simon Prent, innovators bij OPS, vertellen hoe duurzaam taxiën werkt en over de komst van de Taxibot.

  • Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

    Gepubliceerd op:

    Onze Main Contractors kunnen on demand een schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data. Dankzij de 600.000 stemmen per maand van de stemkastjes.

  • Smart VOP 1.0

    Gepubliceerd op:

    Een oplossing waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. Dat heeft geleid tot het initiatief Smart VOP 1.0.

  • Self Service Units

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil reizigers in de terminal nog beter helpen. Daarom hebben we nieuwe informatiezones, Self Service Units (SSU) geïntroduceerd

  • Samenwerking met TU Delft

    Gepubliceerd op:

    Snellere innovaties voor passagier en luchthaven

  • De vooruitziende blik van Wilbur

    Gepubliceerd op:

    De opties in m2 zijn beperkt, daarom zet Schiphol technologie en data in bij het ontwikkelen van slimme oplossingen voor wachtrijen bij security. Zoals Wilbur

  • De persoonlijke reisassistent

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil reizigers 24 uur per dag voorzien van persoonlijk reisadvies. Dit doen we op basis van data en persoonlijke context en voorkeuren.

  • Voorspellen wachttijden bij security

    Gepubliceerd op:

    In 2019 deden we een proef om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan.

  • TU Delft Master Identity Day op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Snellere innovaties voor passagier en luchthaven