Innovatie: We are innovators

  • Producten & Services

    Bij Royal Schiphol Group geloven we dat data en technologie onze reizigers, medewerkers en partners superkrachten geeft. We ontwikkelen producten en services om deze krachten te geven.

  • Lab

    Bij Royal Schiphol Group experimenteren we om complexe uitdagingen op te lossen.

  • Samenwerkingen

    Bij Royal Schiphol Group staat samenwerken centraal. Wij geloven dat we samen innovatieve producten beter en sneller kunnen ontwikkelen.

De laatste ontwikkelingen

  • Schiphol ondersteunt start-up DeNoize

    Gepubliceerd op:

    DeNoize onderzoekt en ontwikkelt geluidswerende technologie voor in ramen van huizen. We ondersteunen ze hierbij omdat wij potentie zien in deze innovatie.

  • PX-Team test Sanitizing Zones

    Gepubliceerd op:

    Via een pilot werd onderzocht wat Schiphol kan doen om de hygiënebeleving te verbeteren en om passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn.

  • Securitypilot uit met échte reizigers

    Gepubliceerd op:

    Schiphol heeft in de zomer van 2019 met succes een securitypilot uitgevoerd met reizigers die via Vertrekhal 2 op reis gingen.

  • BrainCreators wint Pointcloud Innovation Challenge

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en haar main contractors vroegen 6 bedrijven een slimme oplossing te ontwikkelen voor bestaande en nieuwe usecases rondom Schiphol's assetportefeuille.

  • Hyperloop naar de toekomst

    Gepubliceerd op:

    Schiphol gaat haar betrokkenheid bij de hyperloop verder uitbreiden door de samenwerking met het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop voort te zetten

  • Schiphol Today

    Gepubliceerd op:

    De app geeft de floormanagers real-time informatie en geeft in één oogopslag te zien wat er ze tijdens een dienst te wachten staat.

  • Duurzaam taxiën; de toekomst of luchtfietserij?

    Gepubliceerd op:

    We werken al een flink aantal jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart. Duurzaam taxiën speelt hierin een grote rol.

  • Short connection pass

    Gepubliceerd op:

    Process developer Lisa Thus vertelt over de short connection pass. Een pilot om transferpassagiers met weinig overstaptijd te helpen hun vlucht te halen.

  • Deep Turnaround

    Gepubliceerd op:

    Voor het verbeteren van On Time Performance is een efficiënt omkeerproces, de turnaround, belangrijk. We gebruiken Deep Turnaround om te leren en te verbeteren.

  • Wilbur

    Gepubliceerd op:

    Wilbur verzamelt data van de verschillende systemen en voegt ze samen. Zo kan regie een goed overzicht krijgen van de verschillende processen.

  • ‘Innovatie is voor Schiphol pure noodzaak’

    Gepubliceerd op:

    We willen de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige luchthaven worden. Hoe? Voor Hassan Charaf, Head of Innovation, is het duidelijk: innovatie is key.

  • Schiphol Today app voor Operations

    Gepubliceerd op:

    De Schiphol Today app helpt floormanagers in één oogopslag aan alle informatie die ze nodig hebben, zodat ze meer tijd hebben voor het begeleiden van reizigers.

  • Automatische passagiersbrug

    Gepubliceerd op:

    Het aansluiten van een passagiersbrug moet zeer nauwkeurig gebeuren. De volautomatische passagiersbrug kan altijd binnen één minuut aansluiten.

  • Timeslots voor security

    Gepubliceerd op:

    Hoe krijg je reizigers zover dat ze niet al te vroeg naar de luchthaven komen? UX designer Poyan Karbor vertelt over de test met timeslots voor security.

  • Duurzaam taxiën

    Gepubliceerd op:

    Dirk Bresser en Simon Prent, innovators bij OPS, vertellen hoe duurzaam taxiën werkt en over de komst van de Taxibot.

  • Smart security odd size bagage

    Gepubliceerd op:

    Product owner Sandy van der Tuin vertelt welke IoT-oplossing is gebruikt om het securityproces bij odd-size bagage 100% compliant en efficienter te krijgen.

  • Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

    Gepubliceerd op:

    Onze Main Contractors kunnen on demand een schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data. Dankzij de 600.000 stemmen per maand van de stemkastjes.

  • Smart VOP 1.0

    Gepubliceerd op:

    Een oplossing waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. Dat heeft geleid tot het initiatief Smart VOP 1.0.

  • Voorspellen wachttijden bij security

    Gepubliceerd op:

    In 2019 deden we een proef om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan.

  • Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!

  • Self Service Units

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil reizigers in de terminal nog beter helpen. Daarom hebben we nieuwe informatiezones, Self Service Units (SSU) geïntroduceerd

  • Schiphol Developer Center

    Gepubliceerd op:

    Royal Schiphol Group werkt continu aan het verbeteren van de servicekwaliteit voor reizigers en partners. Daarom delen we onze data via een reeks API’s

  • Samen nadenken over Nederlandse infrastructuur

    Gepubliceerd op:

    NGinfra, Next Generation Infrastructures, is hét platform waar grote Nederlandse infrabeheerders kennis en ervaring delen, ontwikkelen en toepassen.

  • Onderzoek naar de toekomst van Urban Air Mobility

    Gepubliceerd op:

    Dutch Drone Delta is begin 2020 van start gegaan en richt zich vooral op Urban Air Mobility. En gaat slimme en duurzame oplossingen ontwikkelen.

  • TU Delft Master Identity Day op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Snellere innovaties voor passagier en luchthaven

  • Samenwerking met TU Delft

    Gepubliceerd op:

    Snellere innovaties voor passagier en luchthaven

  • De vooruitziende blik van Wilbur

    Gepubliceerd op:

    De opties in m2 zijn beperkt, daarom zet Schiphol technologie en data in bij het ontwikkelen van slimme oplossingen voor wachtrijen bij security. Zoals Wilbur

  • De persoonlijke reisassistent

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil reizigers 24 uur per dag voorzien van persoonlijk reisadvies. Dit doen we op basis van data en persoonlijke context en voorkeuren.