Innovatie: We are innovators

  • Producten & Services

    Bij Royal Schiphol Group geloven we dat we onze reizigers, medewerkers en partners met data en technologie superkrachten kunnen geven. Met digitale producten en services verbeteren we onze dagelijkse uitdagingen en voeren we fundamentele veranderingen door in bestaande processen.

  • Lab

    Bij Royal Schiphol Group experimenteren we continu in de zoektocht naar oplossingen voor complexe uitdagingen. We verkennen de verre toekomst met oplossingen en technieken die we nu nog niet voor mogelijk houden.

  • Samenwerkingen

    Bij Royal Schiphol Group staat samenwerken centraal. Samen verkennen we onze huidige realiteit, de nabije toekomst en een verre toekomst waar we vandaag de dag nog geen voorstelling van kunnen maken. Wij geloven dat we alleen samen sneller kunnen innoveren.

De laatste ontwikkelingen

  • Duurzaam taxiën: ook op een vol Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Door de proef met de taxibot weten we wat de randvoorwaarden zijn om duurzaam taxiën mogelijk te maken. Maar hoe schaalbaar is het concept?

  • Samenwerking met Eco-Runner Team Delft

    Gepubliceerd op:

    Schiphol zet met de samenwerking verder in op haar toewijding aan duurzame mobiliteit, met de ambitie om ’s werelds duurzaamste luchthavens te creëren.

  • Duurzaam taxiën; proef met Taxibot

    Gepubliceerd op:

    In 2020 deden we een proef met een Taxibot op Schiphol. In dit blog vertellen we wat daar allemaal bij kwam kijken en wat we hiervan geleerd hebben.

  • Smart security oplossing voor odd size bagage

    Gepubliceerd op:

    Om het securityproces 100 procent compliant en efficiënter te krijgen, hebben we een IoT-oplossing (Internet of Things) oplossing geïmplementeerd.

  • Pionieren met zelfrijdende passagiersbruggen

    Gepubliceerd op:

    De eerste stap naar een onderling verbonden vloot van zelfrijdende (autonome), emissievrije voertuigen aan airside

  • Notifly: verwacht vliegverkeer in jouw omgeving

    Gepubliceerd op:

    Uit onderzoek bij omwonenden bleek er grote vraag te zijn naar een verwachting van het vliegverkeer. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van de app Notifly

  • Een autonome luchthaven in 2050

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil in 2050 de meest duurzame luchthavens ter wereld exploiteren. Om dit te bereiken, zijn we een programma gestart: Autonomous Airside Operations.

  • Wilbur: passagiersstromen en ‘hot transfer pax’

    Gepubliceerd op:

    Wilbur developer Bas Kiers vertelt over de digitale ontwikkelingen voor het Schiphol regie centrum.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 2)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog behandelen we een derde dimensie van taxiën: besturing. Hierdoor ontstaat een allesomvattend concept en maken we duurzaam taxiën nog aantrekkelijker

  • Turnaround Insights

    Gepubliceerd op:

    Om het omdraaiproces op de luchthaven te verbeteren en voorspelbaarder te maken, heeft Schiphol Turnaround Insights ontwikkeld

  • Gedeelde visie voor Smart Schiphol Airport City

    Gepubliceerd op:

    Met dit blog geven we je inzicht in ons toekomstbeeld: een Smart Schiphol Airport City vol Smart Buildings.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 1)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog beschrijven we op welke manieren we duurzaam taxiën kunnen implementeren. Dat is ingewikkelder dan het misschien lijkt.

  • Taxiën op één motor; is dat niet veel haalbaarder?

    Gepubliceerd op:

    Het klinkt logisch. Een (tweemotorig) vliegtuig heeft over het algemeen meer dan voldoende vermogen om op één motor in beweging te komen

  • “Take a ride on the green side!”

    Gepubliceerd op:

    De studenten van Made by 020 hebben Schiphol geadviseerd over duurzame passagiersbeleving. Zo bedachten ze het concept “Take a ride on the green side”.

  • Duurzaam taxiën; wat levert het ons op?

    Gepubliceerd op:

    We kregen veel reacties op het nieuws dat we zijn gestart met de proef duurzaam taxiën. In dit blog geven we meer uitleg over de opbrengst van duurzaam taxiën.

  • Short Connection Pass

    Gepubliceerd op:

    Om het halen van de korte overstap, korter dan één uur, aangenamer te maken voor passagiers en medewerkers ontwikkelde Schiphol de Short Connection Pass.

  • Upgrade Module

    Gepubliceerd op:

    Om voor lager gewaardeerde toiletgroepen de periode tot de renovatie op passagiersvriendelijke wijze te overbruggen, startte het PX-Team onlangs een initiatief.

  • Schiphol ondersteunt start-up DeNoize

    Gepubliceerd op:

    DeNoize onderzoekt en ontwikkelt geluidswerende technologie voor in ramen van huizen. We ondersteunen ze hierbij omdat wij potentie zien in deze innovatie.

  • PX-Team test Sanitizing Zones

    Gepubliceerd op:

    Via een pilot werd onderzocht wat Schiphol kan doen om de hygiënebeleving te verbeteren en om passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn.

  • Securitypilot uit met échte reizigers

    Gepubliceerd op:

    Schiphol heeft in de zomer van 2019 met succes een securitypilot uitgevoerd met reizigers die via Vertrekhal 2 op reis gingen.

  • BrainCreators wint Pointcloud Innovation Challenge

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en haar main contractors vroegen 6 bedrijven een slimme oplossing te ontwikkelen voor bestaande en nieuwe usecases rondom Schiphol's assetportefeuille.

  • Schiphol Today

    Gepubliceerd op:

    De app geeft de floormanagers real-time informatie en geeft in één oogopslag te zien wat er ze tijdens een dienst te wachten staat.

  • Hyperloop naar de toekomst

    Gepubliceerd op:

    Schiphol gaat haar betrokkenheid bij de hyperloop verder uitbreiden door de samenwerking met het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop voort te zetten

  • Duurzaam taxiën; de toekomst of luchtfietserij?

    Gepubliceerd op:

    We werken al een flink aantal jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart. Duurzaam taxiën speelt hierin een grote rol.

  • Schiphol Developer Center

    Gepubliceerd op:

    Royal Schiphol Group werkt continu aan het verbeteren van de servicekwaliteit voor reizigers en partners. Daarom delen we onze data via een reeks API’s

  • Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!

  • Samen nadenken over Nederlandse infrastructuur

    Gepubliceerd op:

    NGinfra, Next Generation Infrastructures, is hét platform waar grote Nederlandse infrabeheerders kennis en ervaring delen, ontwikkelen en toepassen.

  • Onderzoek naar de toekomst van Urban Air Mobility

    Gepubliceerd op:

    Dutch Drone Delta is begin 2020 van start gegaan en richt zich vooral op Urban Air Mobility. En gaat slimme en duurzame oplossingen ontwikkelen.

  • ‘Innovatie is voor Schiphol pure noodzaak’

    Gepubliceerd op:

    We willen de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige luchthaven worden. Hoe? Voor Hassan Charaf, Head of Innovation, is het duidelijk: innovatie is key.

  • Duurzaam taxiën

    Gepubliceerd op:

    Dirk Bresser en Simon Prent, innovators bij OPS, vertellen hoe duurzaam taxiën werkt en over de komst van de Taxibot.

  • Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

    Gepubliceerd op:

    Onze Main Contractors kunnen on demand een schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data. Dankzij de 600.000 stemmen per maand van de stemkastjes.

  • Smart VOP 1.0

    Gepubliceerd op:

    Een oplossing waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. Dat heeft geleid tot het initiatief Smart VOP 1.0.

  • Self Service Units

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil reizigers in de terminal nog beter helpen. Daarom hebben we nieuwe informatiezones, Self Service Units (SSU) geïntroduceerd

  • Samenwerking met TU Delft

    Gepubliceerd op:

    Snellere innovaties voor passagier en luchthaven

  • De vooruitziende blik van Wilbur

    Gepubliceerd op:

    De opties in m2 zijn beperkt, daarom zet Schiphol technologie en data in bij het ontwikkelen van slimme oplossingen voor wachtrijen bij security. Zoals Wilbur

  • De persoonlijke reisassistent

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil reizigers 24 uur per dag voorzien van persoonlijk reisadvies. Dit doen we op basis van data en persoonlijke context en voorkeuren.

  • Voorspellen wachttijden bij security

    Gepubliceerd op:

    In 2019 deden we een proef om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan.

  • TU Delft Master Identity Day op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Snellere innovaties voor passagier en luchthaven