Herontwikkeling: Vertrek & Lounge 1

Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, blijft stijgen. Om die groei goed op te vangen, richten we Vertrek & Lounge 1 opnieuw en optimaal in. We gaan de bestaande ruimte verbouwen, vernieuwen en uitbreiden. In Vertrek 1 moet onder andere de toevoeging van een tussenverdieping zorgen voor meer ruimte voor security, check-in en wachtgebieden. Ook in de achterliggende Lounge breiden we uit, passen we routes aan en vergroten we het aanbod aan voorzieningen.

Ruimer zitten, lopen en wachten

Veilig, efficiënt en comfortabel. Dat moet de nieuwe Vertrek & Lounge 1 in drie woorden samenvatten. Doordat we de ruimte slimmer indelen, vergroten we de capaciteit. In combinatie met meer voorzieningen in de achterliggende Lounge, zoals horeca en winkels, wordt het reisproces over de hele linie comfortabeler.

Dit is de planning

Wat?

Extra capaciteit op Schiphol is hard nodig, want het aantal passagiers neemt ieder jaar toe. Ook binnen het bestaande terminalcomplex zijn aanpassingen nodig voor meer ruimte en efficiëntie. Vertrek 1 en Lounge 1 worden opnieuw ingedeeld. We gaan verbouwen, vernieuwen en uitbreiden. Doel: minder wachttijden, een vlottere doorstroming, betere service en extra voorzieningen.

Waar?

Om de capaciteit qua check-in, security én lounge te vergroten, delen we Vertrek 1, Lounge 1 en de direct aangrenzende verdiepingen slimmer in. We bouwen onder andere een mezzanine in Vertrek 1 die ruimte gaat bieden aan het security proces, net zoals de tussenverdieping in Vertrekhal 2. In het check-in gebied ontstaat daardoor meer ruimte voor passagiers. Ook in Lounge 1 worden routes verbeterd en wordt het aanbod aan voorzieningen groter.

Wanneer?

De ingebruikname van het securityfilter op de nieuwe mezzanine staat gepland voor medio 2020. De aanpassing en uitbreiding van Lounge 1 wordt begin 2022 afgerond.

Waarom?

Vanwege de sterke toename van passagiers die van en naar Schengenlanden reizen, is er meer capaciteit nodig in Vertrek & Lounge 1. Door slimmer om te gaan met de bestaande ruimte en die opnieuw in te delen, kunnen we extra capaciteit realiseren. We creëren de benodigde extra ruimte voor een comfortabel reisproces.

Iedereen blij in de vernieuwde vertrekhal

Iedereen heeft wensen als het gaat om de herinrichting van Vertrek en Lounge 1. Maar wat Schiphol wil, komt niet altijd overeen met wat een airline wil. Of wat collega’s van operations willen. Laura Mayoral is developer bij Schiphol Asset Management (ASM) en doet haar best om alle stakeholders blij te maken. ‘Niet alle wensen zijn haalbaar, maar met een beetje creativiteit een heleboel wél.’

Vernieuwde terminal aan de horizon

Vliegtuigen worden groter en voller, met als gevolg miljoenen extra reizigers per jaar. En dus behoefte aan meer ruimte. ‘De tijdelijke vertrekhal 1A moet straks weer aan de kant en dan duurt het nog een paar jaar tot de nieuwe terminal er staat. Daar kunnen we niet op wachten. Met de vernieuwde Vertrekhal 1 kunnen we weer even vooruit.’

Het hoe en wat van BIM

Projectmanager Anwar Hassan is verantwoordelijk voor het BIM-proces waarbij elk hoekje en kiertje van het project Vertrek en Lounge 1 in kaart wordt gebracht. ‘Met de BIM-bouwtekeningen kunnen we virtueel door het gebouw lopen.’

Dag Dakota’s, hallo vergadercentra

Volgend jaar, zo rond de zomer, is de derde verdieping van Vertrekhal 1 onherkenbaar veranderd. Projectmanager Danica Hooi en developer Edwin Westgeest vertellen over hun werk voor het project Vertrek & Lounge 1.

Technische ruimtes aan de kant

Paul Smith en Diede van de Pol werken samen aan de levering en verplaatsingen van de technische netwerkruimtes in Vertrek & Lounge 1. ‘Het lijkt zo vanzelfsprekend dat alles werkt. Maar dat is het niet.

Hijsen in het holst van de nacht

‘De laatste weken zijn we druk met de hijswerkzaamheden’, vertelt Works Advisor Coen van der Zwaag. ‘We moeten tonnen staal naar boven hijsen, ongeveer 15 ton per nacht.’

Een grote verhuispuzzel

‘Na een onrustige fase van veel sloopwerk wordt het nu tijd om weer te gaan bouwen’, vertelt Michiel van Goor, projectmanager van de verbouwing van Vertrek & Lounge 1. ‘Schiphol wordt nog veel mooier.’

Veilig verbouwen in de terminal

Sinds december 2017 werkt veiligheidsdeskundige Ramona Mochèl mee aan de herinrichting van Vertrek en Lounge 1. ‘We verbouwen een drukbezet stuk van Schiphol. Dat moet veilig en zonder ongevallen gebeuren.’

Perform today. Create tomorrow.