Herontwikkeling: Vertrek 1

Welkom in de vernieuwde Vertrekhal 1. De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt aan het verbouwen en moderniseren van de vertrekhal. Door de beschikbare ruimte slimmer in te delen en een tussenverdieping toe te voegen is er nu meer ruimte voor security, check-in en wachtgebieden. Vertrek 1 is klaar voor de toekomst.

Wat hebben we gedaan?

De verbouwing van Vertrek 1 betekent een flinke kwaliteitsverbetering én veel meer ruimte voor reizigers. Dankzij de nieuwe tussenverdieping (mezzanine), beschikken we over 5.000 vierkante meter extra vloeroppervlak. Dat is bijna de grootte van een volledig voetbalveld! Op de mezzanine zijn 21 securitylanes aangelegd, zes meer dan voorheen. Alle lanes beschikken over moderne CT-scans, die het securityproces voor passagiers flink vergemakkelijken en versnellen.

De voorgevel is 4 meter naar buiten verplaatst en de extra ruimte hebben we gebruikt voor een (rol)trap en lift naar de mezzanine en het Panoramaterras. Hierdoor hoeven reizigers zonder ruimbagage niet meer door het check-ingebied. Voor reizigers die wel ruimbagage meenemen, is achter het check-ingebied een nieuwe (rol)trap en lift aangelegd.

Facts & figures

Een complete vertrekhal verbouwen, dat doe je natuurlijk niet zomaar. Om een beeld te geven van de omvang van dit project hieronder wat feitjes en cijfers:

  • Er gingen in totaal bijna 300.000 manuren in de bouw- en installatiewerkzaamheden voor het project.
  • Om voldoende frisse lucht te garanderen, hebben we twee oude luchtbehandelingskasten vervangen en een grote nieuwe bijgeplaatst. Deze blaast ieder uur 52.300 kubieke meter verse lucht de terminal in.
  • Boven de nieuwe securitylanes op de mezzanine hangen 235 koelpanelen. De incheckbalies op de eerste verdieping kregen een nieuw klimaatplafond met 420 actieve panelen die kunnen koelen én verwarmen.
  • In de vernieuwde vertrekhal is 60 kilometer bekabeling voor de brandmeld- en ontruimingsinstallaties verwerkt. 750 luidsprekers en 15 beams waarschuwen reizigers in geval van nood.
  • Voor zeven nieuwe lokale serverruimtes is ruim 90 kilometer datakabel en 2,4 kilometer glasvezelkabel getrokken.
  • We hebben in de vernieuwde vertrekhal ruim 70 kilometer voedingskabel, ruim 6 kilometer kabelgoot en zo'n 4.500 nieuwe armaturen verwerkt.

Insiders info

  • Stijg/daalpunt 2: een risicovol hoogstandje

    De bouw van een aantal nieuwe stijg/daalpunten is bijna afgerond, maar stijg/daalpunt 2 blijkt een flinke uitdaging. Projectmanager Marc de Graaf vertelt hierover.

  • De nieuwe security check: nog veiliger en sneller

    Als Security Process Developer coördineert Menno Kuiperij het ontwerp en de uitvoering van de nieuwe security lanes in Vertrekhal 1.

  • Kansen en uitdagingen tijdens coronacrisis

    Projectmanager Ronald Pronk deelt de uitdagingen waar het project Herontwikkeling Vertrek en Lounge 1 (HT1) tegenaan liep tijdens de coronacrisis.

  • Een nieuwe looproute voor 24.000 passagiers

    Procesontwikkelaar Elise de Kok buigt zich al maanden over de nieuwe looproute voor passagiers van Vertrekhal 1 naar het Tijdelijk Security Filter (TSF). Dit doet zij samen met talrijke specialisten.