Nieuwe pier

Veel groen, meer kunst en zelfs speelplaatsen voor de kids: eind 2019 nemen we de nieuwe pier in gebruik. De hoogste tijd, want het aantal reizigers via Schiphol blijft groeien. In totaal komen er acht nieuwe gates bij. Aan de noordkant vijf voor kleine vliegtuigen, aan de zuidkant drie voor grote vliegtuigen.

De fundering ligt al

We bouwen stevig door, want eind 2019 willen we de nieuwe pier al gebruiken. Als het aan de ontwerpers en bouwers ligt, moet dat lukken. Inmiddels ligt de fundering er al in.

Dit is de planning

Dit is de planning - airside project

Wie?

Schiphol en het team AECOM – samen met Cepezed, Imd, dGmR en Copijn – ontwierpen samen de pier van de toekomst. Met de bouw van de nieuwe pier willen we het groeiend aantal reizigers en vliegtuigen via Schiphol opvangen. We verwachten er ieder jaar zo’n 14 miljoen reizigers te verwelkomen. Met de extra ruimte kunnen we luchtvaartmaatschappijen en passagiers ook in de toekomst verzekeren van een soepele reis via Schiphol. En bovendien onze positie als internationaal knooppunt versterken.

Wat?

Acht nieuwe gates betekent een snellere doorstroming voor reizigers. Dat is fijn, want het worden er steeds meer. Met de nieuwe pier krijgt Schiphol er acht nieuwe gates bij: vijf gates voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie gates voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. Handig: de gates voor de grote vliegtuigen kunnen we makkelijk omvormen tot gates voor kleine vliegtuigen. In een later stadium komen er nog twee wide-body gates bij aan de zuidzijde van de nieuwe pier. Naast meer ruimte voor reizigers krijgt het drie verdiepingen tellende gebouw meer kunst, speelplaatsen voor de kids en meer groen. Sterker nog, qua duurzaamheid, energiezuinigheid en luchtkwaliteit noemen we dit onze groene pier.

Waar?

De nieuwe flexibele pier bouwen we ter hoogte van vrachtstation 1. Nu is die plek nog te herkennen aan de kale fundering, straks aan acht nieuwe gates. In de toekomst komen daar nog twee gates voor grote vliegtuigen bij. Aan airside komt ook een dubbel zo groot busstation.

Wanneer?

Eind 2019 nemen we de nieuwe pier in gebruik.. We zijn nu druk met de bouw. Daarvoor wordt ook veel werk verzet aan landzijde. Denk aan het aanpassen van wegen, taxibanen en hekwerken. In 2023 openen we ook de bijbehorende nieuwe terminal.

  • Nieuwe terminal

    In 2023 nemen we de nieuwe terminal in gebruik. De nieuwe terminal is licht en ruim en zit vol slimme oplossingen.

  • Airside

    Vandaag flinke veranderingen aan airside. Binnenkort een nieuw aangezicht

  • System integrator

    Nu een system integrator aan het werk. Straks gemoderniseerde systemen

Geen vergunning, geen pier

Bij de bouw van de nieuwe pier en terminal op Schiphol komt heel wat papierwerk kijken. Jeanine Mocking is vergunningencoördinator en zorgt dat alles op tijd is aangevraagd en geregeld. ‘We hebben er al zeker 150 aangevraagd.’

Schiphol op de planning

We zijn volop aan het bouwen om Schiphol klaar te maken voor de toekomst. En dat vergt een behoorlijk strakke planning. Planner Pieter-Bas Siebers is sinds dag één betrokken bij de bouw van de nieuwe pier en terminal.

Perform today. Create tomorrow.