Project nieuwe pier: Nieuwe pier

Veel groen, meer kunst en zelfs speelplaatsen voor de kids: we werken hard aan de nieuwe A-pier. Dankzij de nieuwe pier stijgt de capaciteit op Schiphol, waardoor we meer vliegtuigen kunnen parkeren en afhandelen. In totaal komen er zeven nieuwe gates bij: aan de noordkant vier voor narrow-body vliegtuigen, aan de zuidkant drie voor wide-body vliegtuigen.

Met groene focus werken we aan een duurzame toekomst voor Schiphol

Facts & figures

De nieuwe pier wordt de duurzaamste op Schiphol. Dit realiseren we onder meer door het gebruik van biomateriaal en isolerend glas en het hergebruik van plastic en marmergruis. Daarnaast ligt er 4.000 vierkante meter zonnepanelen op het dak en spoelen we de toiletten door met regenwater.

  • Als hij af is, is de nieuwe pier 370 meter lang, 40 meter breed en 20 meter hoog met een vloeroppervlak van 57.500 vierkante meter.
  • Door de zeven nieuwe gates uit te voeren met MARS (Multiple Apron Ramp System) kunnen we ze efficiënter inzetten en zo gelijktijdig maximaal elf toestellen afhandelen.
  • Passagiers kunnen straks gebruikmaken van dertien securitylanes. Voor crews realiseren we een aparte lane.
  • Onderdeel van het project is de bouw van twee busstations, een voor transferpassagiers en een voor aankomende passagiers.
  • We leggen vier serres aan met ieder drie levende bomen. Zo halen we de natuur naar binnen.

Planning

Vanaf september start BAM met de werkzaamheden. We maken samen met BAM in de eerste fase van het project een planning en stellen dan ook vast wat de verwachte kosten zijn voor het afbouwen van de pier.

Voortgang

Er wordt hard gewerkt aan de pier. De buitenkant van façade en de gatehuizen zijn bijna af. Het glas is in de façade gezet.

Insiders info

  • Geen vergunning, geen pier

    Bij de bouw van de nieuwe pier en terminal op Schiphol komt heel wat papierwerk kijken. Jeanine Mocking is vergunningencoördinator en zorgt dat alles op tijd is aangevraagd en geregeld. ‘We hebben er al zeker 150 aangevraagd.’