Een CO2 neutrale luchthaven:

Voor een duurzame toekomst, voeren wij een actief beleid op het terugdringen van emissies. Wij verduurzamen onze bedrijfsvoering continu en stimuleren onze partners om ons voorbeeld te volgen. Met als uiteindelijk resultaat een positieve impact op jouw leefomgeving.

Het doel van Royal Schiphol Group is om in 2020 de CO2-uitstoot per passagier terug te brengen naar 1,35 kg. In 2017 hebben we met 1,52 kg CO2 per passagier aan onze jaarlijkse doelstelling voldaan dankzij diverse energiebesparende maatregelen. Voor 2018 hebben we ons doel gesteld op 1,48 kg CO2 per passagier. De elektriciteit blijft dit jaar in de berekening, ook al gebruiken we sinds begin dit jaar 100% stroom van Nederlandse windenergieparken. Dit doen we om focus te houden op energiereductie.

Koploper bij het reduceren van CO2-emissie

Voor het vijfde jaar op rij heeft Schiphol niveau 3+ bereikt in de Airport Carbon Accreditation benchmark, ondanks de groei van het aantal passagiers en vluchten. 3+ is het hoogst haalbare niveau. Een belangrijke factor hierin is dat wij CO2- neutraal zijn voor onze eigen luchthavenactiviteiten. De emissies van 2017 zijn gecompenseerd met certificaten van Nederlandse en Deense zonne- en windenergie.

Wat levert het op?

In 2017 heeft Schiphol een energie-efficiency behaald van 4,61 procent. Dat is bijna een half procent boven de doelstelling van 4,19 procent. Een van de grotere projecten in 2017, was de plaatsing van een warmte-koudeopslag (WKO) op de G-pier. En ook de klimaatsystemen zijn daar vernieuwd. Voor het uitgebreide verslag, lees hier het jaarverslag van 2017.

Eindhoven Airport heeft ook in 2017 het hoogste accreditatieniveau (CO2-neutraal) gehaald, in de Airport Carbon Accreditation benchmark. De luchthaven zit sinds 2012 op dit niveau.

Rotterdam The Hague Airport wil op termijn CO2-neutraal zijn. De uitstoot is in 2017 met 11 procent gedaald naar 1.752 ton. Dat is voornamelijk te danken aan de overstap op ledverlichting en aan het energiezuinigere bagage-afhandelingssysteem.