De exploitatie van Amsterdam Airport Schiphol: Onze belangrijkste activiteit

Het exploiteren van Amsterdam Airport Schiphol is een van de belangrijkste activiteiten voor Royal Schiphol Group. Onze nationale luchthaven is een AirportCity waar reizigers, luchtvaartmaatschappijen en bedrijven 24 uur per dag de diensten kunnen afnemen die ze nodig hebben. Schiphol is ook een Europese Mainport, met een uitgebreid netwerk aan bestemmingen. Onze ambitie is om Amsterdam Airport Schiphol te ontwikkelen tot Europe's Preferred Airport.

Operating Amsterdam Airport Schiphol is our main activity

Amsterdam Airport Schiphol in vogelvlucht

Schiphol was in 2016 de derde luchthaven van Europa in aantal passagiers, de derde in vrachtvolume en de eerste in vliegtuigbewegingen. Er reisden 63,6 miljoen passagiers van en naar Schiphol. Via de luchthaven werd bijna 1,7 miljoen ton vracht vervoerd en vonden 478.864 vliegtuigbewegingen plaats, naar 322 bestemmingen. Luchthaven Schiphol heeft vijf hoofdstart- en landingsbanen.

Schiphol is een van de oudste internationale luchthavens ter wereld. Op 19 september 1916 landde het eerste (militaire) vliegtuig in de polder van het drooggemalen Haarlemmermeer. Schiphol is ook een van de laagst gelegen luchthavens ter wereld, op 4,5 meter onder zeeniveau. In 1920 voerde onze homecarrier, KLM, de eerste burgervluchten uit, vanaf dat jaar wordt Schiphol steeds meer een burgervliegveld. Tegenwoordig wordt Amsterdam Airport Schiphol met regelmaat uitgeroepen tot beste passagiers- en/of vrachtluchthaven van Europa.

Een AirportCity met 24 uur per dag bedrijvigheid

Amsterdam Airport Schiphol is een AirportCity en het visitekaartje van Schiphol Group. Met Schiphol bouwen we veel ervaring en deskundigheid op. Deze gebruiken we vervolgens om de AirportCity-formule ook op onze andere luchthavens toe te passen. De naam AirportCity verdient Schiphol, omdat er 24 uur per dag, 7 dagen in de week iets te doen is voor reizigers, bezoekers, werknemers en werkgevers. Wij willen ons blijvend onderscheiden met een scala aan commerciële activiteiten, toegespitst op deze doelgroepen. Kernwoorden hierbij zijn: betrouwbaar, efficiënt, gastvrij, inspirerend en duurzaam. Ook veiligheid en verantwoord ondernemen zijn daarbij erg belangrijk en lopen als een rode draad door onze activiteiten heen.

Ambitie voor Schiphol is om Europe's Preferred Airport te zijn

Nederland is geen omvangrijke markt, als het gaat om direct afzetgebied en aantallen (potentiële) reizigers. Daarom blijven we Amsterdam Airport Schiphol ontwikkelen als een luchthaven die meer is dan een vertrek-, overstap- of aankomstpunt van een vliegreis. Wij willen de beste Europese luchthaven zijn en ‘Europe’s Preferred Airport’; de voorkeursluchthaven in Europa voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en logistieke dienstverleners.

Schiphol wil zich onderscheiden met vlotte processen en een aansprekend aanbod van winkels en horeca voor passagiers die vertrekken, aankomen of overstappen. Ons streven is dat reizigers door hun positieve ervaring, bij hun volgende reis ook voor Schiphol kiezen.

Mainport van Europa

Door het uitgebreide netwerk van 322 bestemmingen in 96 landen en de hoge frequentie vliegbewegingen, wordt Schiphol beschouwd als een van Europa’s 'hubs' of‘mainports’. Als Mainport Schiphol bedienen wij 111 lijndienstmaatschappijen. Wij zijn de thuisbasis van KLM en een van de twee 'hubs' van de SkyTeam-alliantie rond Air France-KLM.

Mainport Schiphol is een samenspel van veel partijen. Wij bieden als luchthaven de infrastructuur en faciliteiten voor vertrekkende, overstappende en aankomende reizigers en goederen. De processen die hierbij komen kijken worden door een groot aantal partijen uitgevoerd. In veel gevallen is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid met business- en sectorpartners.