Interview Menno Kuiperij : De nieuwe security check: nog veiliger en sneller

Gepubliceerd op: 4 november 2020

Begin december 2020 openen de eerste tien nieuwe security lanes in Vertrekhal 1. Als Security Process Developer coördineert Menno Kuiperij het ontwerp en de uitvoering van dit uitdagende project.

De nieuwe security lanes in Vertrekhal 1 zorgen ervoor dat de beveiligingscontrole op Schiphol veiliger en efficiënter kan verlopen. Eind deze maand openen de eerste tien lanes. De overige elf worden tot in de loop van mei 2021 gefaseerd in gebruik genomen.

Interne en externe puzzel

‘Niet alleen voor de passagiers verandert er veel, maar ook voor het beveiligingspersoneel’, vertelt Menno Kuiperij, die dit project vanaf de ontwerp- tot uitvoeringsfase faciliteert, coördineert en controleert. Geen eenvoudige taak, want al het werk wordt verricht terwijl de vertrekhal gewoon openblijft.

De nieuwe lanes bevinden zich bovendien op een nieuwe tussenverdieping die de luchthaven hiervoor speciaal heeft laten bouwen. ‘Vertrekhal 1 is het oudste gedeelte van Schiphol; destijds waren ze er niet op bedacht dat er een tussenverdieping bij zou komen. Je komt tijdens zo’n proces dingen tegen die je niet had voorzien, zoals onderdelen van ruimtes die niet op de bouwtekeningen staan.’ Toch is Menno meer dan tevreden over het verloop van het traject – een puzzel die van alle interne en externe betrokkenen veel flexibiliteit en oplossingsvermogen vereist.

Ontwerpen, toetsen, uitvoeren

En dat niet alleen: ook de coronacrisis brengt de nodige uitdagingen met zich mee. ‘Er zijn natuurlijk minder passagiers, maar dat betekent niet dat we daardoor ongestoord onze gang kunnen gaan. We moeten ons tijdens de verbouwing aan de richtlijnen van het RIVM houden en ook wij hebben te maken met besmettingen op de werkvloer bij de uitvoerende partijen van dit project.’

Daarbij moet de inrichting van de nieuwe tussenverdieping geheel aan de RIVM-richtlijnen voldoen. Zo zijn er op meerdere plekken kuchschermen geplaatst en worden passagiers met stickers herinnerd aan de anderhalve meter afstand. Verder worden in het begin alleen de oneven lanes gebruikt – als het aantal reizigers toeneemt en er meer securitycapaciteit nodig is, gaan ook de even lanes gefaseerd open.

Van X-Ray naar CT-scan ‘Daarnaast hebben we ons te houden aan de wet- en regelgeving van de Beveiliging Burgerluchtvaart; daaraan worden de ontwerpen en de uitvoering continu getoetst. We willen de passenger journey zo aangenaam mogelijk maken, maar uiteindelijk is de taak van security dat iedereen veilig kan vliegen.’

Een van de nieuwe eisen aan die beveiliging is de controle van handbagage met CT-scans. Tot nu toe werd alle bagage gecontroleerd met behulp van X-Ray-technologie. ‘Het grote nadeel daarvan is dat je als passagier je grote elektronische apparatuur en vloeistoffen uit je tas moet halen, omdat die anders onvoldoende gecontroleerd konden worden.’ Met de nieuwe CT-scans is dit verleden tijd en kun je al je spullen in je handbagage laten zitten.’ Resultaat: minder lange wachtrijen en een betere doorstroom van passagiers.

Twee vertrekhallen, één security

Een ander groot voordeel van de nieuwe security lanes in Vertrekhal 1 is de directe connectie met het zogeheten securityfilter in Vertrekhal 2. ‘Voorheen waren die securityfilters fysiek van elkaar gescheiden. Zolang alles normaal verloopt, is dit geen probleem. Maar als er een verstoring in de bedrijfsvoering optreedt, zoals een technische storing aan een of meerdere security lanes of een onverwachte toestroom aan passagiers, dan wil je die passagiers het liefst heel makkelijk via de andere Vertrekhal alsnog door de beveiligingscontrole laten gaan. En dat zonder dat ze via allerlei omwegen naar de juiste terminal moeten worden geleid.’

In de nieuwe situatie zijn de securityfilters van Vertrekhal 1 en 2 direct met elkaar verbonden. Hierdoor kunnen beide filters – als dat nodig is – gebruikmaken van elkaars beschikbare securitycapaciteit. Na de security check kunnen passagiers zonder problemen alsnog de juiste route volgen naar de gate.

Beveiligen en ontspannen

In het ontwerp is niet alleen maar rekening gehouden met het gemak voor de reizigers, maar ook met de werkomstandigheden van het personeel. ‘We hebben extra aandacht besteed aan de nieuwe verblijfsruimte waar je tijdens de pauze kunnen ontspannen. Denk aan voldoende comfortabele zitplekken, usb-laders en stopcontacten voor je tablet, laptop en telefoon en een volwaardige pantry.’

Daarnaast passen de kleuren en materialen bij het doel van deze ruimte: zachte zandtinten gecombineerd met warme blauwe kleuren moeten ervoor zorgen dat het beveiligingspersoneel er echt tot rust kan komen. ‘Het werk dat zij doen, is ontzettend intensief. Je weet van tevoren niet wanneer een situatie verdacht of gevaarlijk is, dus je moet continu alert zijn.’

In het ontwerp van de nieuwe security is dus aan alles en iedereen gedacht. ‘We barstten bijna uit onze voegen, maar hiermee hebben we met de beperkte oppervlakte die we hadden, toch ruimte gecreëerd voor extra groei én ervoor gezorgd dat het personeel zijn werk optimaal kan uitvoeren.’