Interview Elise de Kok: Een nieuwe looproute voor 24.000 passagiers

Reis je binnenkort via Vertrekhal 1 op Schiphol? Sinds 2 oktober ga je waarschijnlijk door de securitycheck via het Tijdelijke Security Filter (TSF). Het TSF bevindt zich boven het Cockpitplein, in de corridor tussen Vertrekhal 1 en Vertrekhal 1A. Dit tijdelijke securityfilter is nodig om ruim baan te geven aan de verbouwingen in Vertrek 1.

‘Vanaf 2 oktober is het TSF het hoofdsecurityfilter van Vertrekhal 1. Deze wijziging betekent een nieuwe looproute voor bijna alle passagiers die via Vertrek 1 reizen.’

Een nieuwe looproute maken, doe je niet zomaar. ‘We letten allereerst op veiligheid. Zo moet een looproute op de luchthaven bijvoorbeeld niet te smal zijn. Het gaat immers om veel passagiers – zo’n 24.000 per dag voor Vertrek 1 – die op tijd bij hun gate willen zijn en dus haast hebben’, zegt procesontwikkelaar Elise de Kok.

Tijdelijk Security Filter

Het grootste deel van de reizigers in Vertrekhal 1 moet straks dus een andere route lopen dan ze gewend zijn. Zo’n nieuwe looproute maken, is nog een hele toer. ‘We letten allereerst op veiligheid. Daarna vragen we ons af: wat is logisch? En past dat ook qua capaciteit?’

Elise buigt zich al maanden over de nieuwe looproute voor passagiers van Vertrekhal 1 naar het TSF. Dit doet zij samen met talrijke specialisten, van regisseurs die zich bezighouden met passagiersstromen tot ‘wayfinding’-experts die over de bebording nadenken. Ook de afdeling Security heeft intensief meegedacht met het uitdenken en uitwerken van dit operationele proces.

Wayfinding-expert maakt plan

‘Na ons onderzoek wat mogelijk is, gaan de wayfinding-experts aan de slag. Die maken een plan: hoe zorgen we ervoor dat de passagiers de juiste route vinden naar het juiste securityfilter? Welke borden en extra hulpmiddelen zijn daarvoor nodig?

Naast de 8 securitylanes in het TSF hebben we nog 6 securitylanes in Vertrekhal 1 en 6 lanes in Vertrekhal 1A, die we deels kunnen inzetten bij overflow. Bij drukte verdelen we de stroom reizigers dus in verschillende richtingen. Dat maakt het extra complex.’

Flexibele bebording

‘Er liggen nu 8 scenario’s klaar, die we flexibel gaan gebruiken. Schiphol let daarvoor 24/7 op de drukte in Vertrekhal 1 en bij de securityfilters. Zo werkt het regiecentrum met data: hoeveel passagiers worden er verwacht?
Maar ook realtime houden we alles goed in de gaten: waar is grote drukte, waar ontstaan opstoppingen? Dit doen de floormanagers en passagiersassistenten samen met het regiecentrum. Belangrijk is dat iedereen goed met elkaar in contact blijft, zodat we snel kunnen schakelen.
Het voordeel van het hoofdsecurityfilter in het TSF is dat de afhandeling daar sneller gaat, door vernieuwde apparatuur. Reizigers hoeven bijvoorbeeld niet meer hun laptop, telefoon en vloeistoffen uit hun handbagage te halen. Dat scheelt veel tijd.’

Managen passagiersflow

Om de passagiersflow vana in goede banen te leiden, is het bij drukte in Vertrekhal 1 nu alle hens aan dek, vertelt Elise.

‘Behalve goed onderling overleg, moet ook de taakverdeling duidelijk zijn. Wie besluit op welk scenario we overgaan? Wie past de borden aan? Wie informeert de medewerkers in de uitvoering? Bovendien moeten securitylanes op tijd open of dicht, afhankelijk van de drukte, dus ook securitymedewerkers staan paraat.’

Testen nieuwe looproute

Om zeker te weten dat de nieuwe looproute goed werkt, heeft een aantal medewerkers uit de kantoren van Schiphol de route getest op 24 september. ‘Dit is een mooie manier om te checken of onze plannen die we op papier hebben uitgedacht ook in de praktijk goed werken. Het ging goed! We hebben verschillende routes en scenario’s uitgetest, inclusief de communicatielijnen en het veranderen van de bebording.’

2 oktober: let op!

Sinds de nacht van 1 op 2 oktober zijn de securitylanes in het TSF open, en sluiten 9 van de 15 in Vertrekhal 1. ‘De regie in Vertrekhal 1 richting de securitylanes is het komende jaar een hele uitdaging’, zegt Elise. ‘Maar de lastigste is ook meteen de leukste: al die verschillende experts zetten hun kennis en ervaring in om dit project gezamenlijk voor elkaar te boksen.’

Het Tijdelijk Security Filter is in ieder geval tot eind 2020 operationeel. Daarna komt er één groot securityfilter met 21 securitylanes op een nieuwe tussenvloer in Vertrekhal 1, de mezzanine. Wanneer het zo ver is, kan Elise weer aan de slag met een nieuw plan.