Nieuws: HT1: buffelen op 4 verdiepingen tegelijk

In HT1 hebben we multitasken tot kunst verheven: we buffelen op vier verdiepingen tegelijk, van de begane grond tot de technische ‘cockpit’ van de luchthaven in de nok. Dat doen we niet zomaar. Begin december 2020 openen we op de mezzanine de eerste 10 nieuwe securitylanes. Dit betekent volop afbouwen, afwerken, voltooien en aansluiten. Een overzicht.

Gepubliceerd op: 4 november 2020

Begane grond: Plaza

Op de begane grond (Plaza) – onder Vertrek 1 – bouwen we aan drie verschillende stijg-/daalpunten. De passagiers gebruiken die straks om zich te verplaatsen van en naar het nieuwe securityfilter op de mezzanine. Op dit moment plaatsen we de roltrapbakken en de liftbakken in de plafonds.

Eerste verdieping: Vertrek 1

Op deze verdieping is het helemaal alle hens aan dek. Van het plaatsen van de (rol)trappen en liften bij diverse stijg-/daalpunten, en in sommige gevallen zelfs de afbouw ervan, tot het demonteren van de laatste lanes en het slopen van het oude crewfilter. Van het voorbereiden van de bouw van een nieuwe toiletgroep en de PRM-lounge (op de plek van het oude VF1) tot het afbouwen van de onderkant van de mezzanine bij balierijen 7 en 8.

buffelen op 4 verdiepingen tegelijk

A. Werkzaamheden stijg-/daalpunt 2
B. Werkzaamheden stijg-/daalpunt 3
C. Werkzaamheden stijg-/daalpunt 4
D. Werkzaamheden plafond balierij 7 en 8
E. Werkzaamheden toiletten en PRM-Lounge
F. Demontage laatste securitylanes
G. Sloopwerkzaamheden oude crewfilter
H. Dichtleggen vloer oud centraal stijg-/daalpunt
I. Afbouw nieuwe securitylanes
J. Werkzaamheden aan plafond en installaties
K. Aansluiten lichtbehandelingskasten en installaties in de techniekruimte

Tweede verdieping: Vertrek 1

Op de tweede verdieping (mezzanine) kunnen we al een glimp zien hoe mooi alles wordt. Op deze etage maken we de eerste 10 securitylanes gereed voor de opening, terwijl we doorgaan met afbouwen, afwerken en voltooien van bijvoorbeeld de installaties en het plafond. Tegelijkertijd leggen we de vloer dicht van de voormalige (rol)trap richting het Panoramaterras.

Derde verdieping: technische ruimtes en luchtbehandeling

Op de derde verdieping bevindt zich de ‘cockpit’ van HT1: de technische ruimte waar passagiers natuurlijk niet mogen komen. Ook deze is bijna klaar. Op dit moment sluiten we de luchtbehandelingskasten aan op de kanalen die de tweede verdieping van lucht voorziet.

Terwijl wij nog wat sprintjes trekken, kunnen we in HT1 niet wachten op een zonnige toekomst, waarin we – als vanouds – de passagiers in de gloednieuwe vertrekken een warm welkom kunnen geven. Schiphol weer op stoom? HT1 is er bijna klaar voor!