Lounge 1 krijgt ingrijpende make-over

Vlieg je binnen Europa? Dan kom je na de security in Lounge 1 terecht. Daar kun je winkelen en nog even iets te eten of te drinken halen voor je vertrekt. Als je er onlangs bent geweest, is het je waarschijnlijk al opgevallen: Lounge 1 wordt verbouwd. Er staan nogal wat steigers en bouwschotten.

Verbouwing is hard nodig

De verbouwing is niet voor niets: in Lounge 1 is het erg druk. Het aantal reizigers binnen Europa neemt nu eenmaal snel toe. En de verwachting is dat deze trend de komende jaren doorzet. Daarom bouwen we er in en om de lounge extra vierkante meters bij. Als in de loop van 2025 alles klaar is, is Lounge 1 van 19.000 naar 24.000 vierkante meter gegaan.

Prettiger verblijf

Door de extra vierkante meters maken we Lounge 1 een stuk breder. Het is er nu vrij smal. Aankomende, vertrekkende en overstappende reizigers lopen al snel door elkaar heen. Dat is niet prettig. Na de verbouwing is dat gelukkig verleden tijd en is er meer loopruimte voor iedereen. Daarnaast breiden we het aantal winkels en horeca uit, er komen 23 nieuwe concepten bij. En een aantal bestaande horeca, zoals het Foodcourt boven, breiden we uit. Zo heb je veel meer keuze. Kortom: je tijd in Lounge 1 ervaar je straks een stuk prettiger.

Drie verschillende sferen

Maar bij de verbouwing gaat het niet alleen om extra meters. De Lounge krijgt ook een nieuwe, duidelijke indeling. Er komen drie gebieden, verschillend van kleur en materiaal. Zo vind je er makkelijker je weg. Aan het begin van de Lounge is de Welcome/Goodbye-zone in mooie, natuurlijke kleuren. Langs de ramen die op de vliegtuigen uitkijken, komt de Relax-zone. Deze zone heeft een rustige, kalme uitstraling. Hier kun je ontspannen zitten, eventueel met een kopje koffie en een broodje. In het midden van de lounge komt de Explore-zone, The Cloud, met winkels. Het wordt een iconische plek, onder meer door de verlichting die in de loop van de dag van kleur en intensiteit verandert.

Tijdens verbouwing blijft Lounge 1 open

Lounge 1 blijft tijdens de verbouwing gewoon open. Want we hebben de ruimte hard nodig door de grote aantallen reizigers. We doen ons best om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Daarom doen we de werkzaamheden in fasen en als het kan ’s nachts. Als het overdag moet, zorgen we ervoor dat we de overlast zoveel mogelijk beperken. Het is even doorbijten, maar het resultaat mag er zijn!

Lees ook de vorige blogs

  • Ook Schiphol herdenkt met twee minuten stilte

    Gepubliceerd op:

    Eens per jaar is het 2 minuten stil op Schiphol. Want ook hier herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en latere oorlogssituaties.

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.

  • Mag je met een gevulde drinkfles door security?

    Gepubliceerd op:

    Je gaat vliegen via Schiphol en staat met je drinkfles voor de securitycontrole. Hoe zat het ook alweer met die vloeistoffen? Mag je waterfles mee of niet?