Veelgestelde vragen over : Parkeren

Alle vragen en onderwerpen op een rij

Parkeerplek reserveren

Wat gebeurt er als ik zonder reservering kom parkeren?

Op bijna alle plekken op Schiphol Parking kan je ook zonder reservering komen parkeren. Je kunt gewoon inrijden. Let wel op, reserveren is daarentegen wel goedkoper. De prijzen zijn afhankelijk van de parkeerduur, het moment van boeken en de beschikbaarheid. Let op: parkeer je zonder reservering in P1 of Privium 1, dan kun je maximaal 48 uur in P1 of 72 uur in Privium 1 parkeren. Daarna wordt het parkeerbedrag verhoogd met € 100 per dag.

Voor de Valet parkeerproducten is het altijd nodig om te reserveren.

Waarom dien ik te reserveren als ik op P1 langer dan 48 uur en Privium 1 langer dan 72 uur wil parkeren?

We willen iedereen die naar Schiphol komt om iemand te halen of te brengen, of een korte reis maakt, gegarandeerd een parkeerplek aan kunnen bieden in P1 of Privium 1. Alleen bij voldoende vrije parkeerplekken is het mogelijk om voor een langere periode online een parkeerplek te reserveren. De prijzen variëren en zijn afhankelijk van de parkeerduur, het moment van boeken en de beschikbaarheid.

Parkeer je langer dan gereserveerd, dan geldt het reguliere tarief voor P1 of Privium 1.

Wat kan ik doen als ik geen reserveerbevestiging heb ontvangen?

  • Is het reserveringsbedrag van je rekening afgeschreven? Zo niet, dan is de reservering helaas niet gelukt. De reservering dient opnieuw gemaakt te worden.
  • Is de reserveerbevestiging in je spambox terecht gekomen?
  • Heb je meerdere e-mailadressen? Wellicht dat je bij het maken van de reservering een ander e-mailadres hebt ingevuld.
  • Heb je de reserveerbevestiging niet ontvangen, maar is het reserveringsbedrag wel afgeschreven? Neem dan contact met ons op.

Let op: controleer of je de reserveerbevestiging hebt ontvangen, het online tarief is alleen geldig met een reserveerbevestiging. Zonder geldige reservering betaal je het reguliere tarief.

Voor overige vragen kun je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

Tot wanneer van te voren kan ik reserveren?

Reserveren kan online tot 2 uur van te voren.

Bij Valet parkeerproducten (P6 en Terminal Valet) kan je ook last minute reserveren binnen 2 uur voor vertrek, maar alleen telefonisch: 020 6013483. Hiervoor geld een ander tarief, bekijk hiervoor de P6 Valet pagina of Terminal Valet pagina.

Parkeertarieven & kosten

Wat zijn de parkeertarieven met een reservering?

Wanneer je een online boeking maakt is dat voordeliger. De tarieven voor online reserveren variëren en zijn afhankelijk van de parkeerduur, het moment van boeken en de beschikbaarheid. Wil je jouw tarief weten? Ga dan naar Parkeren op Schiphol of Privium Plus Parkeren en vul daar de periode en tijd in wanneer je wilt komen parkeren. Je krijgt dan gelijk een prijs.

Wat betaal ik extra als ik langer dan de gereserveerde tijd parkeer?

Dan wordt er een overstay tarief in rekening gebracht. De extra kosten kun je betalen bij de betaalautomaat.

Hoe vraag ik dubbele parkeerkosten terug?

Zijn er twee keer volledige parkeerkosten in rekening gebracht, bijvoorbeeld doordat je online een parkeerplaats hebt gereserveerd en vervolgens bij de slagboom alsnog een kaartje hebt getrokken of met creditcard hebt betaald? Dan bestaat er een kans dat je dit bedrag kunt terugkrijgen.

Dubbele parkeerkosten vraag je terug door dit formulier in te vullen: Dubbele parkeerkosten terugvragen.

Wijzigen & Annuleren

Heb ik recht op restitutie bij het annuleren van mijn parkeerreservering?

Je hebt alleen recht op terugbetaling van het parkeergeld als je de annuleringsoptie hebt afgenomen bij het maken van je reservering. Helaas krijg je geen geld terug wanneer je de annuleringsoptie niet hebt gekozen.

Kan ik een parkeerreservering wijzigen, verlengen of annuleren?

Je kunt jouw parkeerreservering tot 24 uur voor de opgegeven inrijdatum en tijd kosteloos wijzigen of verlengen. Ben je al ingereden? Dan is verlengen niet meer mogelijk. Er zullen dan extra kosten in rekening worden gebracht, die je bij terugkomst kunt betalen bij de betaalautomaat.

Wijzigen van bijvoorbeeld de data van parkeren, het kenteken van je auto of je persoonlijke gegevens is kosteloos. Belangrijk: als je je reservering wijzigt, krijg je automatisch een nieuw reserveringsnummer. Bewaar de bevestiging van je reservering (en eventuele wijzigingen die we je per mail sturen) goed. Daarin vind je de meest complete informatie.

Je ontvangt alleen restitutie van je parkeergeld als je bij het maken van je reservering hebt gekozen voor de annuleringsoptie. Deze voeg je eenvoudig toe bij het maken van je reservering. De € 5,- die je betaalt voor de annuleringsoptie krijg je bij een annulering niet terug.

Privium Plus leden kunnen altijd kosteloos hun parkeerreservering annuleren of wijzigen (lidmaatschapsvoordeel). Dit kan tot 1 minuut voor aanvang van hun reservering.

Let op, je kunt je reservering niet meer wijzigen of tussentijds verlengen als je je auto al hebt geparkeerd. Dit geldt ook voor Privium Plus leden.

Kan ik een parkeerreservering wijzigen als ik al ben ingereden?

Nee dit is niet mogelijk. Wijzigen of annuleren van je parkeerreservering kan tot 24 uur voor de opgegeven inrijdatum en tijd.

Kan ik restitutie krijgen zonder de annuleringsoptie toe te voegen?

Nee, je ontvangt alleen restitutie van je parkeergeld als je bij het maken van je reservering hebt gekozen voor de annuleringsoptie. Deze voeg je eenvoudig toe bij het maken van je reservering. De € 5,- die je betaalt voor de annuleringsoptie krijg je bij een annulering niet terug.

Krijg ik geld terug als ik mijn auto eerder ophaal?

Je krijgt geen parkeergeld bij een eerdere terugkomst. We hebben immers een plekje voor je vrijgehouden op de aangegeven parkeerperiode.

Kan ik eerder inrijden dan op mijn reservering staat?

Ja dat kan, maar houd er rekening mee dat dit van invloed kan zijn op het parkeertarief en dat je bij terugkomst moet bijbetalen bij de betaalautomaat.

Hoe werkt in- en uitrijden

Kan ik eerder inrijden of later uitrijden dan op mijn reservering staat?

Je kunt gerust iets eerder inrijden of langer parkeren in het geval je vlucht bijvoorbeeld is vertraagd of je terugkeerdatum is gewijzigd. Houd er wel rekening mee dat dit van invloed kan zijn op het parkeertarief en dat je bij terugkomst moet bijbetalen.

Hoe werkt in- en uitrijden met een reservering?

Bij het maken van een reservering kun je kiezen of je wilt in- en uitrijden op basis van kentekenherkenning of met de creditcard.

Hoe werkt in- en uitrijden op basis van kentekenherkenning?

Inrijden
  • Zorg dat je kenteken overeenkomt met het kenteken van je reservering.
  • Rijd tot de slagboom. Je nummerbord wordt gescand. Het kan even duren voor je kenteken is herkend.
  • Zodra je kenteken is herkend, ontvang je bij de slagboom automatisch een parkeerkaart met jouw kenteken en reserveringsnummer.
  • Neem je parkeerkaart uit.
  • Bewaar je parkeerkaart goed, want deze heb je weer nodig bij het uitrijden.

Let op: druk niet zelf op de knop voor een parkeerkaart, als je niet automatisch een parkeerkaart hebt ontvangen. Vraag dan altijd om assistentie via de intercom. Bij eventuele problemen is het handig om je reserveringsnummer bij de hand te houden, zo kunnen wij je sneller helpen.

Uitrijden

Bij terugkomst hoef je niet langs de betaalautomaat en kun je uitrijden met je parkeerkaart. Tenzij je langer staat dan je geschatte vertrektijd. De extra kosten kun je betalen bij de betaalautomaat.

Heb je bij het inrijden op de kaartknop gedrukt omdat je reservering niet automatisch werd herkend? Vraag dan om assistentie bij de intercom van de betaalautomaat om je te assisteren bij het uitrijden en een dubbele betaling te voorkomen.

Maakt het uit als ik met een andere auto/kenteken kom?

Als het kenteken van jouw auto niet overeenkomt met het kenteken in je reservering, dan dien je het kenteken te wijzigen in je reservering. Anders kunnen we je auto bij de slagboom niet herkennen. Wijzig hier je kenteken binnen jouw boeking.

Hoe werkt in- en uitrijden op basis van creditcard herkenning?

Inrijden

Voer bij de slagboom de creditcard in die je hebt opgegeven bij het maken van je reservering. Anders kunnen we je reservering bij de slagboom niet herkennen.

Uitrijden

Bij terugkomst hoef je niet langs de betaalautomaat en kun je uitrijden met je creditcard. Tenzij je langer staat dan je geschatte vertrektijd. De extra kosten kun je betalen bij de betaalautomaat of direct bij de slagboom met je creditcard.

Maakt het uit als ik met een andere creditcard inrijd dan opgegeven in mijn reservering?

Als het creditcardnummer niet overeenkomt met de creditcard die is opgegeven bij de reservering, kunnen we je reservering niet bij de slagboom herkennen. Wijzig hier je creditcardnummer binnen jouw boeking.

Hoe werkt in- en uitrijden met je Privium (Plus) kaart?

Bij de slagboom stop je jouw Privium Plus kaart in de kaartlezer. Nadat je kaart is gescand, opent de slagboom automatisch. Je kunt ook weer uitrijden met je Privium Plus kaart.

Kan ik met mijn Privium kaart nog inrijden bij P1?

Nee. Je kunt niet meer met je Privium Plus kaart inrijden bij P1. Je kunt inrijden bij Privium 1, Adres: Transportstraat, 1118 ZT Schiphol. Daar kun je zonder reservering maximaal 72 uur parkeren.

Van parkeerplek naar Terminal

Hoe kom ik het snelst van P1 en P6 Valet Parking bij de vertrek- en aankomsthallen?

Vanaf P1 en P6 Valet Parking ben je snel bij de vertrek en aankomsthallen. Volg de borden en loop in slechts enkele minuten overdekt naar de terminal.

Hoe kom ik het snelst van Privium 1 bij de vertrek- en aankomsthallen?

Vanaf Privium 1 ben je snel bij de vertrek en aankomsthallen. Volg de borden en loop in slechts een paar minuten overdekt naar de terminal.

Hoe kom ik het snelst van P3 bij de vertrek- en aankomsthallen?

De gratis snelbus vertrekt 24 uur per dag elke 10 minuten van en naar P3. De opstapplaats is naast P3 Garage. In 5 minuten ben je bij de vertrekhal.

Hoe kom ik van de vertrek- en aankomsthallen terug naar P3 (vertrekhalte)?

Om terug te keren naar P3 pak je de gratis snelbus. Deze bus gaat 24 uur per dag elke 10 minuten. De opstapplaats is bushalte A5 voor de ingang van de Aankomsthal (bij de bushaltes voor het station). Je kunt de bushalte ook vinden door de gele P3 borden te volgen. In 5 minuten ben je terug bij je auto.

Elektrisch laden

Waar vind ik laadpunten voor mijn elektrische auto?

  • P1 Parkeren - Tweede verdieping (op het dak), rij 206 en 207 - 11 laadpalen
  • P3 Garage - Begaande grond, rechts van de ingang - 12 laadpalen
  • P6 Valet - Vraag een medewerker wanneer je je autosleutels inlevert
  • Terminal Valet – Vraag een medewerker wanneer je je autosleutels inlevert
  • Privium 1 - Eerste verdieping, rij 101 (Windmolen) - 12 laadpalen
  • Privium 6 Valet - Vraag een medewerker wanneer je je autosleutels inlevert

Let op: er zijn geen elektrische laadpalen op het P3 Terrein en Privium 3.

Komen er in de toekomst nog meer laadpunten op Schiphol?

We gaan elektrisch laden verder uitbreiden. In 2022 maken we de eerste stappen in de uitbreiding van de laadvoorzieningen.

Wat is de maximum laadtijd?

Nee, er is op dit moment geen limiet aan hoelang je een laadpunt bezet houdt.

Kan ik een elektrisch oplaadpunt reserveren?

Nee, laadpalen kun je niet reserveren. Je kunt alleen een parkeerplek en aanvullende diensten reserveren. Als er laadpalen vrij zijn, kun je op die plek je auto parkeren. Bij Valet parkeerproducten vertel je de baliemedewerker dat je je auto wilt laden op het moment dat je de sleutels inlevert. En vergeet niet je eigen laadpas af te geven. We doen ons uiterste best, maar kunnen nooit garanderen dat je auto volledig opgeladen is, gezien de beperkte beschikbaarheid van de laadpalen.

Moet ik ergens aangeven dat ik elektrisch ga rijden?

Nee, je hoeft niet van tevoren aan te geven dat je elektrisch gaat rijden. Hier vind je alle oplaadpunten.

Is extra bevoegdheid nodig om bij een laadpaal te parkeren?

Voor het opladen van je elektrische auto heb je geen extra autorisatie nodig. Met je laadpas kun je de laadpunten gebruiken indien beschikbaar.

Wat zijn de prijzen voor elektrisch laden?

Je betaalt € 0,45 per kWh voor het laden, met een starttarief van € 1,21 (tarieven zijn incl. BTW).

Valet parkeerproducten: Kan mijn elektrische auto worden geladen terwijl ik weg ben?

Dat kan. Vertel het de baliemedewerker wanneer je jouw sleutels inlevert. En vergeet niet je eigen laadpas af te geven. Het tarief voor elektrisch laden is €0,45 per kWh, met een starttarief van €1,21. We doen ons uiterste best, maar kunnen nooit garanderen dat je auto volledig opgeladen is, gezien de beperkte beschikbaarheid van de laadpalen.

Mindervaliden

Waar vind ik parkeerplaatsen voor mindervaliden?

  • P1 Parkeren - Op iedere etage naast de lift
  • P3 Garage - Links na de ingang
  • P3 Terrein - Direct na de ingang
  • Privium Excellence - Op de eerste verdieping naast de lift
  • Privium 1 – Naast de lift

Invalidenparkeerplekken zijn te herkennen aan het internationale symbool voor invaliden. Deze plekken zijn bedoeld voor iedereen met een invalidekaart.

Ophalen en Brengen - pal voor de vertrekhallen zijn speciale invalidenparkeerplaatsen. Hier kun je maximaal 1 uur parkeren als je je invalidekaart en parkeerschijf zichtbaar achter de voorruit legt.

Waar kan ik kort parkeren met voertuig hoger dan 2 meter (met of zonder mindervalidekaart)?

Voertuigen die hoger dan 2 meter zijn kunnen ook kort parkeren op P3 Lang Parkeren Terrein. Voor kort parkeren op P3 betaal je het tarief van P1. Parkeer je een hele dag? Dan betaal je het vaste dagtarief van P3 Lang Parkeren Terrein. Let op: het is niet toegestaan om zonder geldige ontheffing op een plek voor mindervaliden te parkeren. De pendelbus is gratis en geschikt voor rolstoelen.

Kan ik mijn invalidekaart meenemen op reis?

Als je jouw invalidekaart mee wilt nemen op reis, dient deze door ons gedupliceerd te worden. Je kunt dan alleen parkeren in de P3 Garage of op het P3 Terrein. Je vindt hier speciale plaatsen voor mindervaliden, te herkennen aan het internationale symbool voor invaliden. De plaatsen zijn niet te reserveren en bedoeld voor iedereen met een invalidekaart. Om de kaart door ons te laten dupliceren, kun je je melden bij één van de intercoms bij de in- en uitgangen en de betaalautomaten van de P3 Garage en Terrein. Wij komen zo snel als mogelijk jouw kant op. Houd rekening met een wachttijd van max. 20 minuten. De originele kaart neem je mee en het duplicaat plaats je achter je voorruit.

Is er hulp voor minder validen om van de parkeerplaats naar de Terminal te komen?

Ja, onze airport assistants helpen je graag. Wil je van deze service gebruik maken? Kijk dan even op onze pagina Assistentie aanvragen. Daarnaast rijden er vanaf P3 Garage en P3 Terrein rolstoelvriendelijke bussen richting de Vertrek- en Aankomsthallen.

Hoe boek ik een parkeerplek voor mindervaliden?

Invalidenparkeerplekken kun je niet van te voren reserveren. Je kunt gewoon een parkeerplek boeken op P1, P3 Garage, P3 Terrein of Privium Excellence via de site of de parkeerlocatie inrijden op de dag van vertrek. Kies een beschikbare mindervalideplek en plaats je invalidekaart (geen kopie) duidelijk zichtbaar achter de voorruit voordat je de auto verlaat.

Overige vragen

Wat is de maximale doorrijhoogte?

De maximale doorrijhoogte is 2 meter. Auto’s hoger dan 2 meter kunnen parkeren op P3 Terrein of Privium 3.

Kom je kort parkeren met een voertuig hoger dan 2 meter? Dan kun je parkeren op het P3 Terrein of Privium 3. Voor kort parkeren op P3 betaal je het tarief van P1. Parkeer je een hele dag? Dan betaal je het vaste dagtarief van P3 Terrein.

Wat is de maximale afmeting van mijn auto om te parkeren op Schiphol?

Is je voertuig maximaal 5 meter lang, maximaal 1.90 meter breed, minder dan 2.500 kilo en niet hoger dan de aangegeven hoogte bij de ingang van de parkeergelegenheid? Dan kun je zonder problemen naar binnenrijden. Let wel: de parkeergarages en parkeerkelders zijn alleen toegankelijk voor voertuigen die lager zijn dan 2 meter. P3 Terrein is wel toegankelijk voor voertuigen die hoger zijn dan 2 meter.

Kan ik mijn auto laten wassen voordat ik deze ophaal?

Terugkomen van je reis en wegrijden in een schone auto? Bij de Valet parkeerproducten kan dat inderdaad met de unieke autowasservice van Schiphol. Wij wassen je auto op milieuvriendelijke wijze (zonder water). Deze waterbesparende, innovatieve methode geeft een glanzend en krasvrij resultaat.

Je kan deze service toevoegen tijdens het maken van een Valet parkeerreservering.

Kan ik ook met een Terminal Valet Parking abonnement parkeren bij P6 Valet Parking?

Je kunt ook met een Terminal Valet Parking abonnement parkeren bij P6 Valet Parking. Een abonnement maakt parkeren nog makkelijker, sneller en comfortabeler. Meer informatie vind je op de pagina over het Valet Parking abonnement.

Hoe werkt de videostraat bij P6 Valet Parking?

Bij aankomst in P6 nemen we je auto van alle kanten op in onze unieke videostraat. Zo weet je zeker dat je auto in precies dezelfde staat verkeert als toen je de autosleutel aan ons gaf. De opname van je auto slaan we veilig op en is op aanvraag verkrijgbaar.

Staat je vraag er niet tussen?

We zijn dagelijks bereikbaar tussen 07:00 tot 23:00 uur