Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat
Brandweer Schiphol viert feest. Het korps bestaat namelijk 75 jaar. Waar brandbestrijding op onze luchthaven ooit niet meer inhield dan een zandbak en een paar handpompen staat tegenwoordig een professionele organisatie 24/7 paraat om Schiphol brandveilig te houden. Een korps waar we trots op zijn.
Brand- en ongevallenbestrijding gebeurt in de begindagen van Schiphol nog niet volgens de hedendaagse professionele maatstaven. Is er een incident? Dan laten medewerkers van de gemeente en KLM simpelweg hun reguliere werk vallen om met niet meer dan wat handpompen, ijzerzagen en zand de gevraagde hulp te bieden. En ook al worden er in de jaren 20 afspraken gemaakt over ondersteuning van de korpsen van Amsterdam en Haarlemmermeer, hulp bij calamiteiten blijft nog jaren onderdeel van het takenpakket van het personeel op de luchthaven.
Eigen korps verplicht
Daar komt in 1944 een eind aan als Nederland het internationale verdrag voor de burgerluchtvaart tekent. Hiermee wordt de vorming van een eigen brandweerkorps verplicht. Op 1 februari 1949 ziet het korps Orde & Veiligheid officieel het levenslicht: de Brandweer Schiphol is een feit. De zeventig leden die het gloednieuwe korps telt, zijn overigens nog tot in de jaren 60 naast de brandbestrijding ook verantwoordelijk voor de politietaken op de luchthaven. Daarvoor hebben ze de beschikking over vier voertuigen en één kazerne, gevestigd onder de oude verkeerstoren op wat nu Schiphol-Oost is.
Nieuwe brandweerposten
Na de oorlog is de wereld klaar om te gaan vliegen en Schiphol past zich daarop aan. Er komen nieuwe landingsbanen, de luchthaven verhuist naar Schiphol-Centrum en het straalvliegtuig en later de jumbojet doen hun intrede. Omdat Schiphol steeds verder uitdijt, is niet iedere baan meer op tijd aan te rijden. Daarom komen er op strategische plekken nieuwe brandweerposten: Rijk in 1960, Sloten in 1981 en – na de aanleg van de Polderbaan – Vijfhuizen in 2003. Als de kazerne op Centrum plaats moet maken voor het huidige hoofdkantoor van Schiphol krijgt post Sloten de functie van hoofdwacht.
Hypermoderne crashtenders
Ook het materiaal blijft met de tijd meegaan. De handpompen worden bijvoorbeeld na de oorlog ingeruild voor bluswagens van de Engelsen en de Amerikanen. Maar de luchtvaart blijft zich verder ontwikkelen en daarom is er continu behoefte aan nieuwer, professioneler materieel. In de loop der jaren volgt dan ook een stroom aan steeds geavanceerdere voertuigen en uitrusting. De meest recente stap is de aanschaf in 2020 van dertien hypermoderne crashtenders die elk 13.300 liter bluswater, 1.600 liter schuim en ruim 250 kilo poeder meevoeren.
In de praktijk
Een internationale luchthaven veilig houden, vraagt om getrainde manschappen. Daarom wordt ook de training van het brandweerpersoneel steeds verder geprofessionaliseerd, met de bouw van oefenvliegtuig Firefly als ultieme voorbeeld. En die training wordt uiteraard ook in de praktijk gebracht. Meestal tijdens kleine incidenten met een beperkte impact. Maar heel soms ook met wereldwijde aandacht. Zoals de Bijlmerramp in 1992, de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost in 2005 of de Turkish Airlines-ramp in 2009.
Een korps om trots op te zijn
Tegenwoordig gaat het er gelukkig allang niet meer aan toe zoals in die begindagen. Brandweer Schiphol is een professionele organisatie die inmiddels 190 brandweermannen en –vrouwen telt. Zij staan 24/7 paraat om Schiphol brandveilig te houden. Een korps om trots op te zijn!
Wil je weten waar de Brandweer Schiphol zich allemaal mee bezighoudt?
Lees ook de vorige blogs
-
(Bij)geloof jij in vrijdag de 13e?
Gepubliceerd op:Muntjes naar het vliegtuig gooien, altijd hetzelfde eten voor een vlucht. Ook in de luchtvaart is er het nodige bijgeloof.
-
Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht
Gepubliceerd op:Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk. Maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.
-
Vliegen in storm Darragh
Gepubliceerd op:Vrijdag 6 december raast storm Darragh over de luchthaven. Vliegen in harde wind is pittig. Lees hier wat je in het vliegtuig kan verwachten.