Heet, heter, heetst! Vliegen met zeer warm weer

De zomervakanties zijn begonnen en Schiphol staat vol met reizigers die naar vakantiebestemmingen over de hele wereld vliegen. Maar ook in Nederland schijnt de zon soms volop. Hoewel het klimaat van Amsterdam niet te vergelijken is met dat van Alicante of Agadir, hebben we hier ook af en toe te maken met een hittegolf. Maar wat voor invloed heeft het warme weer op de luchthaven en vliegen? Moet Schiphol specifieke maatregelen nemen als het buiten snikheet is? Lees snel verder om erachter te komen!

Het asfalt koel houden

De taxibanen en start- en landingsbanen van Schiphol zijn van asfalt. Als het buiten heet is, kun je er zeker van zijn dat het asfalt nog heter is. Met sensoren op het asfalt houden we de temperaturen van de banen in de gaten. Op de heetste dagen kan het wel 50 graden worden! En als asfalt heet wordt, wordt het ook zachter. Om te voorkomen dat zware vliegtuigen het zachte asfalt beschadigen, besproeien we het met water. We richten ons op zogenaamde hotspots (gebieden waar vliegtuigen scherpe bochten maken) van de taxibanen. Dit gebeurt meestal door gebruik te maken van grote watertanks die door tractoren worden voortgetrokken. In onderstaande video zie je ze in actie.

Vliegen bij extreme hitte

Als onderdeel van hun certificering moeten vliegtuigen diverse tests ondergaan om er zeker van te zijn dat er veilig mee gevlogen kan worden. Dit omvat ook het vliegen in extreem hoge temperaturen. Warme lucht maakt het echter moeilijker voor vliegtuigen om te vliegen. Dan volgt nu een stukje wetenschap… Hitte zorgt ervoor dat moleculen in de lucht zich verspreiden en dus wordt de lucht ijler. IJlere lucht betekent dat er meer vermogen nodig is om de stijgkracht (lift) te creëren waardoor een vliegtuig kan opstijgen. Er is dus meer brandstof, een hogere grondsnelheid en meer meters landingsbaan nodig om dezelfde hoeveelheid passagiers en vracht op te tillen in warme omstandigheden. Luchthavens in zeer warme landen moeten bij extreme temperaturen soms gewichtsbeperkingen opleggen om vliegtuigen succesvol te kunnen laten vertrekken. Op Schiphol is dat niet aan de orde, zo warm wordt het niet in Nederland en onze start- en landingsbanen zijn lang genoeg.

Klimaatverandering

Klimaatverandering heeft een steeds grotere invloed op onze wereld, en de luchtvaartsector vormt daarop geen uitzondering. Voorspeld wordt dat in de toekomst steeds meer luchthavens gewichtsbeperkingen zullen moeten invoeren als gevolg van de hoge temperaturen. In Nederland zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn. Toch is Schiphol zich bewust van de gevolgen van klimaatverandering en de rol van de luchtvaart daarin. Royal Schiphol Group wil de meest duurzame luchthavens ter wereld exploiteren. We zetten ons in om de CO2-uitstoot te verminderen en streven ernaar om in 2030 emissievrij te zijn.

Lees ook de vorige blogs

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.

  • Mag je met een gevulde drinkfles door security?

    Gepubliceerd op:

    Je gaat vliegen via Schiphol en staat met je drinkfles voor de securitycontrole. Hoe zat het ook alweer met die vloeistoffen? Mag je waterfles mee of niet?

  • Inpaklijst vliegvakantie

    Gepubliceerd op:

    Wat neem jij mee op vliegvakantie en in het vliegtuig? Met deze checklist voor je bagage weet je zeker wat in je koffer en in je handbagage mee mag.