Synthetische kerosine

Schiphol Group doet op Rotterdam The Hague Airport onderzoek naar het ontwikkelen van synthetische kerosine. Deze duurzame brandstof is, naast biokerosine, een belangrijke stap op weg naar een CO₂-neutrale luchtvaart. Doel is dat er uiteindelijk in Rotterdam een minifabriek wordt gebouwd die 1000 liter synthetische kerosine per dag produceert. Deze testfabriek is de eerste ter wereld die synthetische kerosine levert.

Gemaakt van CO₂, waterstof en elektriciteit

Synthetische brandstof wordt gemaakt van uit de lucht afgevangen CO₂, water en duurzame elektriciteit. Doel is dat de afgevangen CO₂, de CO₂ compenseert die het vliegtuig uiteindelijk weer uitstoot. Dat maakt het proces CO₂-neutraal. Met behulp van duurzame stroom wordt de afgevangen CO₂ samen met water omgezet in waterstof en koolstofmonoxide. Van dit samengestelde gas kunnen koolwaterstoffen worden gemaakt. Die vormen de basis van synthetische kerosine. Na bijmenging met fossiele brandstof kan het gebruikt worden in alle soorten vliegtuigen.

Aan het onderzoek en de ontwikkeling van synthetische kerosine werkt een heel consortium van internationale partijen mee. Het gaat om EDL, Climeworks, SkyNRG, Sunfire, Inratec en Urban Crossovers.