Meer circulaire acties

Schiphol stimuleert nieuwe initiatieven op het gebied van de circulaire economie. Circulair ondernemen krijgt steeds meer aandacht. Maar veel moet nog ontwikkeld worden. Schiphol wil daaraan bijdragen en laten zien wat mogelijk is. Andere partijen kunnen van deze kennis gebruik maken. Alleen zo gaan we ons ultieme doel van een volledig circulaire luchthaven in 2050 halen.

Van gras naar bouwplaten

Schiphol laat het grasmaaisel van het start- en landingsterrein verwerken tot bouwplaten. Schiphol is hiervoor in zee gegaan met ECOR, een bedrijf dat onder hoge druk platen perst van vezels. Dat kan van allerlei soorten vezels, en dus ook van grasvezels. Van de platen worden bouwmaterialen gemaakt. Onder meer de bouwpartners van Schiphol gebruiken ze in diverse bouwprojecten. Is een plafondplaat of tussenwand aan het eind van z’n levensduur? Dan gaat het terug naar ECOR. Die perst er opnieuw platen van, waar opnieuw producten van worden gemaakt.

Vloer van gerecycled kunststof

Op de G-pier is 2000 m2 vloer aangelegd van gerecycled kunststof. De vloer is niet alleen duurzaam, maar door de subtiele lijnen ook een kunstzinnige blikvanger. Het bedrijf Aectual maakte de vloer met een speciale 3D-printer. Alle vloeren van Aectual zijn gemaakt van bio-based of gerecycled materiaal. De productie is afvalvrij en CO2-neutraal.

Van vlas naar verf

Van vlas dat op Schiphol wordt geteeld, heeft verffabriek Rigo uit IJmuiden de duurzame verf Aquamarijn gemaakt. Schiphol heeft deze verf op haar eigen terrein gebruikt. Onder meer voor P3, de garage voor langparkeren. Het vlas is geteeld op een braakliggend terrein bij Schiphol. In molens in de omgeving is de olie eruit geperst. Rigo verwerkte die verder tot verf. Bij de pilot waren ook Waternet en de gemeente Amsterdam betrokken.

Circulaire bagageband

Schiphol heeft in haar bagagekelder 110 meter cradle-to-cradle bagageband in gebruik. Daarmee was Schiphol in 2011 de eerste wereldwijd. Het ontwerp komt van het bedrijf Vanderlande. Schiphol heeft ruimte gemaakt om de band te testen. De Blue veyor is zo ontworpen dat hij aan het eind van zijn levensduur makkelijk uit elkaar kan worden gehaald. De verschillende onderdelen kunnen dan hergebruikt. Ook de aandrijfmethode is aangepast. Dit maakt de Blue veyor 60% energiezuiniger.

Zien hoe het proces in zijn werk gaat?

Van afvalwater naar mestkorrels

Uit het afvalwater van vliegtuigen is een partij magnesiumammoniumfosfaat gewonnen. Fosfaat is één van de grondstoffen waar een tekort aan dreigt. Van het fosfaat is een partij struviet (mestkorrels) gemaakt. Deze korrels zijn uitgereden op een stuk landingsterrein waar de grond verrijking kan gebruiken. Deze pilot hebben we gedaan in samenwerking met afvalwaterzuiveringspartner Evides Industriewater, de vereniging van drinkwaterbedrijven Vewin en het onderzoeksinstituut KWR.