Circulair zitcomfort

Op Schiphol vind je op diverse plekken circulaire stoelen en banken. Je gaat er niet anders op zitten, maar ze zijn wel anders gemaakt. Ze zijn duurzaam gemaakt. Aan het eind van hun levensduur kan al het materiaal opnieuw worden gebruikt. We hebben buiten een paar bankjes van gras en binnen stoelen van e-leather.

Circulair meubilair op de M-corridor

De M-corridor, verbindt Lounge 4 met de M-Pier, is in 2021 opnieuw ingericht. Duurzaamheid stond daarbij centraal. Alle stoelen in de corridor zijn eerder op Schiphol gebruikt. Ze zijn opnieuw bekleed met e-leather. Dat is een duurzame soort leer, gemaakt van restjes uit de leerindustrie. Het materiaal voor de plantenbakken komt van oude informatiebalies van Schiphol en een Boeing 747 van KLM. Ook de 2 windmolens, waar je je mobieltje of laptop oplaadt, zijn gemaakt van oude informatiebalies en een oude Boeing 747.

Zien hoe het circulaire meubilair is gemaakt?

Blink-stoelen bij busstation E-pier

In 2019 plaatste Schiphol 368 Blink-stoelen bij het busstation op de E-pier. Blink is ontworpen door Richard Hutten, expert in circulair ontwerpen en bekend van Dutch Design. Enkele eigenschappen van Blink:

  • Het aluminium frame is gemaakt van Tecno-frames, de oude stoelen van het busstation, en kan volledig omgesmolten en hergebruikt.
  • Bekleding van E-leather. Gemaakt met schone technologie en niet bewerkt met milieu-onvriendelijke chemicaliën. Is de bekleding versleten? Dan wordt deze er afgehaald en gerecycled. De stoel kan opnieuw gestoffeerd en gaat weer jaren mee
  • Opgevuld met Cocolok, gemaakt van vezels van de kokosnoot en natuurrubber. Stabiel, slijtvast en comfortabel, een prima alternatief voor het moeilijk te recyclen polyether
  • Tafelbladen van bio-based composiet. Op natuurlijke grondstoffen gebaseerde hars, versterkt met natuurlijke vezels. Kan na gebruik gerecycled

Straatmeubilair van vezelvlas en olifantsgras

Buiten, bijvoorbeeld op het plein voor de terminal, staan bankjes van vezelvlas en olifantsgras. Op ons eigen terrein, bij de start- en landingsbanen, laten we olifantsgras (miscanthus), vezelhennep en vezelvlas groeien. Van het miscanthus wordt biobeton gemaakt. Van de vezels van vlas en hennep biocomposiet. In de bankjes worden deze materialen gecombineerd. De binnenkant is van biobeton, waardoor ze ook met windkracht 11 gewoon blijven staan. De buitenkant is van het luxer ogende biocomposiet. De banken kunnen aan het einde van hun levensduur worden versnipperd en hergebruikt in biobased isolatiemateriaal.