Vliegen met een rolstoel: Wat als je slecht ter been bent?

Voor iedereen die gaat vliegen en slecht ter been is of in een rolstoel zit, heeft Schiphol passende services en faciliteiten. Zo kan je op de luchthaven gratis een rolstoel lenen en zelfstandig reizen, of assistentie krijgen en met een caddy naar je vliegtuig worden gebracht. Kies je voor assistentie? Vraag dit wel op tijd aan bij je luchtvaartmaatschappij zodat we rekening kunnen houden met jouw reis. Meld je op Schiphol eerst aan bij de incheckbalie van je vlucht of via een belpaal.

PRM assistentie rolstoel parkeerplaats

Assitentie aanvragen

Als je geen lange afstanden kan lopen, niet kan traplopen of volledig afhankelijk bent van je rolstoel: vraag dan assistentie aan als je gaat vliegen. Dit doe je bij voorkeur direct als je je vliegticket boekt bij je luchtvaartmaatschappij, of in ieder geval 48 uur voordat je vlucht vertrekt. Houd er rekening mee dat je wachttijd op kan lopen als je niet van tevoren bent aangemeld.

Vliegen met een elektrische rolstoel

Reis je met een elektrische rolstoel? Geef dit dan altijd aan bij je luchtvaartmaatschappij. Je rolstoel mag gratis mee, maar het is belangrijk dat je dit vooraf aanvraagt en de specificaties van je rolstoel (denk aan afmetingen en type batterij) goed doorgeeft aan je luchtvaartmaatschappij.

Welke assistentie krijg ik?

Geef bij de luchtvaartmaatschappij duidelijk aan wat je assistentiebehoefte is, bijvoorbeeld geen lange afstanden kunnen lopen, visueel/auditief beperkt zijn, tijdelijk of permanent in een rolstoel zitten of een vorm van autisme hebben. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.

Op basis van jouw behoeftes zal de luchtvaartmaatschappij jouw type assistentie aanvragen aan de hand van een code. Op basis van die code weten we bij Schiphol welke assistentie we kunnen verlenen. Wees altijd vrij om aan te geven wat je prettig vindt, want wij stemmen de assistentie graag op jouw persoonlijke situatie af.

In je eigen rolstoel op Schiphol

Reis je met je eigen rolstoel? Dan kan je die op Schiphol gebruiken tot aan de vliegtuigdeur. In het vliegtuig zelf is alleen plaats voor een speciale rolstoel die in het gangpad past. De assistentie helpt je over te stappen in deze speciale rolstoel en brengt je naar je stoel in het vliegtuig. Hier tillen we je op je plek en bergen we je handbagage op. Je eigen rolstoel vliegt mee in het bagageruim van het vliegtuig.

Hulp nodig vanaf de parkeerplaats?

Als je moeite hebt om bij de incheckbalie van je vlucht te komen, dan kunnen we je eerder hulp bieden. De assistentie kan je bijvoorbeeld begeleiden vanaf het treinstation, de bushalte, de taxistandplaats of een van de parkeerplaatsen op Schiphol. Om hier gebruik van maken, meld je je bij een belpaal. De locaties van de 27 belpalen vind je hier.

Tip!

Heb je voorafgaand aan het inchecken al hulp nodig op Schiphol? Meld dan je komst en verzoek bij voorkeur aan bij assistentie-verlener Axxicom Airport Caddy via assisentie@airportcaddy.nl (dit is niet verplicht). Zo kunnen we onze dienstverlening goed voorbereiden.

Faciliteiten voor als je slecht ter been bent

  • Autonome rolstoel: hier gaan we in oktober tests mee doen.
  • Leenrolstoel: op de luchthaven zijn publieke leenrolstoelen die je gratis mag gebruiken. Je vindt de rolstoel op de Traverse, wanneer je van parkeergarage P1 naar de aankomsthal loopt. Op Schiphol Plaza staan de leenrolstoelen naast de lift naar het NS-station. Bekijk hier de plattegrond. Het gebruik van de leenrolstoel is geen vorm van begeleide assistentie: je hoeft hier dus niets voor aan te vragen.