Anette van Gelderen: één van de gezichten achter ons noodnummer: Een dag uit het leven van een alarmcentralist
Zoals je weet, telt elke seconde tijdens een noodsituatie. Ook op Schiphol. Daarom hebben we ons eigen noodnummer. Schiphol medewerkers kunnen dit nummer bellen als ze bijvoorbeeld onbeheerde bagage zien staan, of brand zien of ruiken in de terminal. De meldingen komen dan direct bij onze alarmcentrale binnen en er gaat minder tijd verloren. Maar wat gebeurt er vervolgens met de melding? Anette van Gelderen neemt je mee in een werkdag van een alarmcentralist bij de Alarmcentrale van Schiphol.
In 2020 maakte Anette de overstap van de regionale alarmcentrale naar die van Schiphol. Als alarmcentralist ben je de spin in het web van de hulpverlening op de luchthaven en lever je een grote bijdrage aan de (brand)veiligheid op Schiphol. Onlangs is Anette, op dezelfde afdeling, begonnen als procescoördinator. En hoewel haar functie is veranderd, is ze de hectiek van het werk als alarmcentralist nog niet vergeten. ‘Dat maakte het werk leuk en dynamisch.’ De Alarmcentrale van Schiphol bestaat uit een team van veertien collega's. En zoals Anette het beschrijft, zijn ze erg hecht. ‘We kunnen alles bij elkaar kwijt.’
Uitvragen, alarmeren, handelen
Zodra de telefoon gaat, vragen de alarmcentralisten direct bij de melder wat de situatie is. Als aan de hand hiervan blijkt dat het nodig is, alarmeren ze vervolgens de ambulance of brandweer en sturen ze deze ter plaatse. De telefoontjes die binnenkomen zijn erg divers. Van een passagier die onwel is geworden tot een medewerker die bekneld zit tussen twee bagagekarren op het platform. Een voorbeeld dat Anette nog helder voor de geest staat. ‘Dat zijn de meldingen die je het meest bijblijven, ook omdat we naast het alarmeren de camerabeelden bekijken. In laatstgenoemde geval raakte de medewerker zwaargewond. Dat is heftig.’
Snel schakelen
Geen dag is dus hetzelfde, maar één ding is zeker: stressbestendig zijn is een must. Daarnaast moet je goed kunnen luisteren en snel kunnen schakelen. Dat gebeurt soms overigens ook met de regio. Wist je dat we op Schiphol maar één ambulance hebben rondrijden? Als er groot ongeluk heeft plaatsgevonden waar meerdere ambulances bij nodig zijn, doen we een beroep op de hulpdiensten uit de omgeving.
Anette is een van de vele collega’s die mooie verhalen te vertellen heeft over haar werk op de luchthaven. Houd onze social media kanalen in de gaten voor meer blogs over een dag uit het leven van verschillende Schiphol medewerkers!
Lees ook de vorige blogs
-
Start intercontinentaal vliegverkeer
Gepubliceerd op:100 jaar geleden was vliegen veel uitdagender. Ontdek de eerste intercontinentale vlucht vanaf Schiphol en hoe dat avontuur verliep!
-
Werkgeluk op Schiphol
Gepubliceerd op:Je gelukkig voelen op je werk heeft deze week wereldwijd de aandacht. Wat brengt de Schiphol-medewerker werkgeluk?
-
Zes vragen aan Josée van 'Schiphol Airport'
Gepubliceerd op:Ben jij ook fan van onze floormanager Josée, bekend van het RTL5-programma ‘Schiphol Airport’? Wij ook! Hier stelt ze zich voor in zes vragen.