Biokerosine

Schiphol is een van de Europese luchthavens waar biokerosine verkrijgbaar is. Dat past goed in de afspraak in het Klimaatakkoord over duurzame brandstoffen. Afgesproken is dat in 2030 14% van de brandstof die op Nederlandse luchthavens wordt getankt duurzaam is. Biokerosine is op korte termijn de enige maatregel om de CO₂-uitstoot van vliegtuigen daadwerkelijk terug te brengen. Het kan de uitstoot tot wel 80% verminderen.

DUURZAME TOEKOMST-verantwoord omgaan met energie 2 reduceren van energieverbruik

Investeren in nieuwe fabriek voor biokerosine

Om de productie van biokerosine op te schroeven, investeert Schiphol in de eerste Europese raffinaderij voor duurzame vliegtuigbrandstof. De fabriek komt in het Groningse Delfzijl. Het wordt gebouwd door SkyNRG, producent van duurzame brandstof voor de luchtvaart. Eind 2023 zal de fabriek per jaar 100.000 ton duurzame brandstof produceren en als bijproduct 15.000 ton duurzame propaan.

Regionale afval- en reststromen zullen voornamelijk als grondstof worden gebruikt. SkyNRG werkt nauw samen met KLM. Als de fabriek gaat produceren, neemt KLM de eerste tien jaar 75.000 ton duurzame brandstof per jaar af. Het is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die op grote schaal investeert in duurzame vliegtuigbrandstof.

Schiphol Group partner in KLM Corporate BioFuel Programma

Schiphol Group is een van de partners in het BioFuel Programma van KLM. Dit programma is in 2011 door KLM gestart om de markt voor duurzame brandstoffen te ontwikkelen. Bedrijven in de luchtvaart kunnen hierin investeren. De investering van de partners wordt door KLM gebruikt om het prijsverschil met duurzame biokerosine te overbruggen. Op de route Los Angeles-Amsterdam vliegt KLM met biokerosine.