Veelgestelde vragen Privium: Alles wat u wilt weten over Privium

Bent u al Privium lid? Of overweegt u om lid te worden? Heeft u vragen over de irisscan, uw Privium kaart of een van onze lounges? Hier vindt u alle antwoorden op de veelgestelde vragen over Privium.

Vragen over coronamaatregelen

Welke coronamaatregelen gelden er in de Privium Lounges?

In de lounges gelden dezelfde regels als op Schiphol: we houden hier 1,5 meter afstand, wassen allemaal regelmatig onze handen en volgen zoveel mogelijk de aanwijzingen ter plekke op. De lounges zijn zo ingericht dat u elkaar goed de ruimte kunt geven. Daarnaast geldt op de hele luchthaven dat alle reizigers een gezondheidsverklaring bij zich dragen

Moet ik een mondkapje dragen in de Privium Lounges?

Ja u dient een mondkapje te dragen. Wanneer u heeft plaatsgenomen op een stoel mag u uw mondkapje afzetten.

Is het buffet in de lounges wel geopend?

Het buffet is gewoon geopend. U kunt op 1,5 meter afstand uw eten en drinken bestellen en dit ophalen bij het aangegeven Pick Up Point. U kunt er zelfs voor kiezen uw bestelling op wegwerpservies te laten serveren. Het buffet en de tafels en stoelen houden we schoon en fris. En in de keuken dragen we handschoenen. Onze medewerkers desinfecteren hun handen minstens elke 30 minuten.

Vragen over lid worden

Hoe word ik lid van Privium?

In vier stappen kunt u lid worden van Privium en genieten van de snelle en soepele service tijdens uw reizen via Schiphol.

  1. Maak een keuze tussen Privium Basic of Privium Plus. Klik op uw keuze en vul het inschrijfformulier in. U ontvangt een e-mail ter bevestiging.
  2. Activeer vervolgens uw Mijn Schiphol account.
  3. Maak een afspraak voor het aanmaken van uw Privium kaart. Dit kunt u eenvoudig online doen via uw Mijn Schiphol account.
  4. Activeer uw Privium kaart in de Privium ClubLounge Departures. Tijdens uw afspraak maken we de Privium kaart aan met uw paspoortgegevens en unieke irispatroon. In de Privium ClubLounge Departures kunt u uw gewenste betaalmethode kiezen. Daarna is de Privium kaart direct klaar voor gebruik en gaat uw lidmaatschap in.

Moet ik een frequent flyer zijn om lid te worden van Privium?

Nee, u kunt altijd lid worden van Privium, ongeacht hoe vaak u vliegt, met welke airline u vliegt en of u economy, business of first class reist. U hoeft ook geen lid te zijn van een frequent flyer-programma van welke luchtvaartmaatschappij dan ook.

Kan ik Privium lid worden zonder Nederlands paspoort?

Ja, als u in het bezit bent van een geldig paspoort of Europese ID-kaart uit een van de landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en IJsland dan kunt u lid worden van Privium. Als u een asielzoeker of vluchtelingen-status heeft kunt u helaas geen lid worden in verband met regelgeving van de Koninklijke Marechaussee.

Ik heb geen Europees paspoort maar sta wel ingeschreven bij het Registered Traveller Programme (RTP-NL). Kan ik lid worden van Privium?

Op dit moment kan dat helaas nog niet.

Ik heb een diplomatenstatus maar geen Europees paspoort. Kan ik lid worden van Privium?

Op dit moment kan dat helaas nog niet.

Ik heb een dubbele nationaliteit. Kan ik lid worden van Privium?

Dat kan zolang u in het bezit bent van een paspoort van een land dat behoort tot de Europese Unie – inclusief Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen en IJsland.

Kan ik lid worden met een verlopen paspoort of noodpaspoort?

Nee, helaas kunt u hiermee geen Privium lidmaatschap aanvragen.

Is Privium ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, ook als u in een rolstoel zit, kunt u profiteren van de voordelen van Privium. De Privium ClubLounge is met een lift bereikbaar. De speciale Privium grenspassage via de irisscan is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers, maar u kunt wel gebruik maken van de doorgangen voor mindervaliden.

Vragen over uw lidmaatschap

Wanneer is mijn Privium kaart klaar?

Als u de bevestiging van uw lidmaatschap per e-mail heeft ontvangen, nodigen wij u graag uit in de Privium ClubLounge Departures. Hier maken wij ter plekke uw Privium kaart aan, inclusief een scan van uw iris voor de snelle grenspassage. Dit duurt circa 20 minuten. Uw kaart is daarna direct klaar voor gebruik.

Wat heb ik nodig om een Privium kaart aan te laten maken?

Om uw kaart direct klaar te maken voor gebruik, hebben we uw geldige paspoort of Europese ID-kaart nodig. Een rijbewijs voldoet niet als legitimatie.

Hoe kan ik upgraden van Privium Basic naar Privium Plus?

U kunt hier uw abonnement wijzigen. Voor een upgrade kunt u ook altijd (per direct) naar de Privium ClubLounge Departures komen.

Hoe kan ik mijn Privium lidmaatschap opzeggen?

U kunt uw lidmaatschap eenvoudig beheren in Mijn Schiphol of direct via dit formulier opzeggen. U heeft een opzegtermijn van een maand. Tot en met de door u gekozen einddatum kunt u nog gebruik maken van de privileges van Privium. Houdt u er wel rekening mee dat wij uw abonnement niet kunnen beëindigen binnen het eerste abonnementsjaar. Uw lidmaatschap wordt dan automatisch beëindigd een jaar nadat u zich heeft ingeschreven.

Hoe kan ik mijn Privium proefabonnement opzeggen?

U kunt uw proefabonnement niet tussendoor opzeggen. Wilt u uw abonnement stoppen na de proefperiode? Meld het dan ten minste één maand voordat de proefperiode afloopt in Mijn Schiphol.

Ik ben mijn inloggegevens voor Mijn Schiphol kwijt. Wat nu?

U kunt uw wachtwoord opnieuw aanvragen via de inlogpagina. Klik hiervoor op ‘Wachtwoord vergeten?’ en vul uw e-mailadres in, dan sturen wij u een link om uw wachtwoord te resetten. Mocht u nog steeds problemen ervaren met inloggen, neem dan contact met ons op via privium@schiphol.nl of bel +31 (0)20 601 4222.

Waarom heb ik nieuwe inloggegevens voor Privium nodig?

Privium gebruikt sinds juni 2019 een nieuw online systeem (Mijn Schiphol) waar u uw lidmaatschap zelf kun beheren en facturen online kunt betalen. In dit nieuwe systeem is het verplicht om een nieuw account aan te maken met een nieuw wachtwoord. Uw oude inloggegevens komen te vervallen.

Ik heb geen e-mail ontvangen over mijn account activeren of inloggegevens. Wat nu?

De e-mail met instructies om uw nieuwe account aan te maken, hebben wij automatisch verstuurd naar uw e-mailadres wat bij ons bekend is. Als u geen toegang heeft tot dit e-mailadres of u heeft geen mail van ons ontvangen, bel dan alstublieft naar +31 (0)20 601 4222.

Welke online betaalmethoden accepteert Privium?

U kunt online uw facturen betalen via iDeal, Mastercard en Visa.

Moet ik alles online regelen via mijn account in Mijn Schiphol?

Nee hoor, u bent niet verplicht om dit online te regelen. U kunt uw lidmaatschap en gegevens telefonisch laten aanpassen via +31 (0)20 601 4222 of kom langs bij onze balie in de Privium ClubLounge. U kunt hier tevens facturen betalen of dit zelf regelen via uw eigen bank.

Vragen over uw Privium kaart

Krijg ik ieder jaar een nieuwe Privium kaart?

Nee, u houdt dezelfde Privium kaart. Deze gaat standaard 10 jaar mee. In geval van diefstal, verlies of beschadiging krijgt u vanzelfsprekend een nieuwe kaart. Dan maken wij ook een nieuwe irisscan. Ook bij het wisselen van of naar een Privium Plus lidmaatschap moet er een nieuwe kaart worden aangemaakt in de Privium ClubLounge.

Kan ik mijn Privium kaart uitlenen voor parkeren?

Nee, de Privium kaart is strikt persoonlijk. U mag de kaart niet uitlenen. Kijk voor meer informatie in de Algemene Voorwaarden.

Wat moet ik doen als ik mijn Privium kaart ben verloren?

Meld het verlies van uw kaart zo snel mogelijk aan ons via 020 601 4222 of stuur een e-mail naar privium@schiphol.nl. Wij blokkeren uw kaart dan onmiddellijk, zodat het gebruik van de Privium faciliteiten niet meer mogelijk is. Voor uw nieuwe Privium kaart maakt u een afspraak in Mijn Schiphol. Neem een geldig paspoort of Europese ID-kaart mee. Een rijbewijs voldoet niet als legitimatie. Bent u nog in het bezit van de witte kaart met QR code die u bij uw Privium lidmaatschap activatie heeft ontvangen? Neemt u deze dan mee naar uw afspraak, zodat er niet opnieuw een irisscan proces nodig is

Kan ik Privium gebruiken als ik mijn kaart ben vergeten?

Nee, uw kaart is uw toegangsbewijs voor het priority gebied bij de centrale security, voor de irisscan bij de grenspassage, voor de parkeergarages en is noodzakelijk voor de business class check-in bij deelnemende luchtvaartmaatschappijen. Ook voor gebruik van de Privium ClubLounge heeft u uw Privium Plus kaart nodig

Moet ik mijn paspoort meenemen als ik reis met Privium?

Ja, u moet zich altijd kunnen legitimeren met een geldig reisdocument (paspoort of Europese ID-kaart). De Koninklijke Marechaussee kan er naar vragen. Bovendien moet u bij binnenkomst in het land van bestemming altijd een geldig reisdocument laten zien.

Wat moet ik doen als de Privium doorgang ‘membership expired’ aangeeft?

Neem dan contact op met Privium via 020 601 4222 of meld u bij de Privium ClubLounge.

Wordt er gecontroleerd of ik een ticket of boarding pass heb?

De Koninklijke Marechaussee en het Security Personeel controleren steekproefsgewijs. Om de grens te passeren via de irisscan moet u een geldige boarding pass bij zich hebben. Dit is vastgelegd in de Algemene Voorwaarden.

Waarom is mijn Privium Plus kaart geblokkeerd bij de Privium parkeergarage?

De Privium Plus kaart wordt geblokkeerd wanneer de factuur niet is betaald, de kaart vervangen is door een nieuwe kaart (de oude kaart wordt automatisch geblokkeerd) of de kaart geregistreerd is als gestolen / verloren. Voor vragen kunt u contact opnemen met Privium via 020 601 4222 of meld u bij de Privium ClubLounge.

Vragen over de irisscan

Hoe lang moet ik zijn om gebruik te kunnen maken van de irisscan?

De irisscan is voor iedereen die langer dan 1.55 meter is. Bent u korter dan 1.55 meter? Dan kunt u helaas geen gebruik hiervan maken.

Hoe werkt de irisscan bij de grenspassage?

  • Ga op de blauwe voetjes staan
  • Kijk recht vooruit in de spiegel
  • Houd u hoofd stil, de irisscan zoekt automatisch uw iris

Zo passeert u nog sneller en comfortabeler de grens. Bekijk hier de instructies voor de nieuwe irisscan.

Wat gebeurt er als de irisscan niet lukt?

  • Wanneer de irisscan niet lukt, wordt u naar voren geleid naar de reguliere paspoortcontrole. U hoeft in dat geval dus niet achter in de rij aan te sluiten, maar wordt meteen geholpen.
  • Nog steeds problemen met de irisscan? Neem contact met ons op via 020 601 4222. Houd u er rekening mee dat de Koninklijke Marechaussee steekproefsgewijs controles uitvoert, waardoor het soms lijkt alsof de irisscan niet lukt.

Wanneer is de irisscan bij de grenspassage geopend?

Zodra de grensdoorgangen bij de paspoortcontrole in de terminal geopend zijn, kunt u gebruik maken van de irisscan in de Privium poorten om de grens te passeren. Mocht een grensdoorgang bij vertrek, aankomst of transfer gesloten zijn, dan is ook de Privium grenspoort hier gesloten. U kunt dan gebruik maken van een grenspassage op een andere locatie in de terminal.

Vragen over de Privium Lounges

Wanneer kan ik gebruikmaken van de Privium Lounges?

De Privium Lounges zijn exclusief voor Privium Plus leden. Op vertoon van uw Privium kaart en boarding pass van die dag kunnen Privium Plus leden en Privium Partner leden (in gezelschap van het Privium Plus lid) gebruik maken van de faciliteiten van de Privium Lounges. De Privium ClubLounge Departures is alleen toegankelijk met een boarding pass voor een vertrekkende vlucht voor die dag. Meereizende kinderen, baby’s en partners zonder Privium kaart hebben geen toegang tot de Privium Lounges. Huisdieren zijn helaas niet toegestaan.

Kan ik introducés meenemen naar de Privium Lounges?

Als Privium Plus lid zijn uw gasten ook welkom in de Privium Lounges. Is uw introducé ouder dan 12 jaar en in het bezit van een boarding pass voor die dag? Dan kunt u aan de balie in de Privium Lounges een Guest Voucher kopen ter waarde van € 30. Als uw introducé ter plekke besluit lid te worden van Privium Plus, dan worden de kosten van de Guest Voucher natuurlijk verrekend met de kosten van het lidmaatschap.

Wat zijn de openingstijden van de Privium ClubLounge Departures, Privium ExpressLounge en Privium ClubLounge West?

De Privium ClubLounge Departures is dagelijks geopend van 05.30 tot 21.00 uur.

De Privium ExpressLounge is dagelijks geopend van 05:30 tot 13:00 uur.

De Privium ClubLounge West is dagelijks geopend van 05.30 tot 21.00 uur.

Komt u om uw lidmaatschap te activeren of een nieuwe kaart aan te laten maken? Dit kan van 06.00 tot 20.30 uur in de Privium Lounge Departures.

Mag ik de Lounges achter security bezoeken als ik aankom met een vlucht op Schiphol

Iedereen die toegang heeft tot de Privium ClubLounge West of Privium ExpressLounge op basis van Privium Plus of partnerlidmaatschap, of middels een Guest Voucher, is welkom om de Privium lounges te bezoeken, ongeacht of u aankomt of vertrekt op een vlucht. U dient een boarding pass te kunnen tonen.

In welke lounge kan ik een irisscan laten maken?

Dit kan in de Privium ClubLounge Departures voor security. De andere Privium Lounges kennen geen voorzieningen om een iris te scannen en lid te worden van Privium.

Vragen over Mijn Schiphol

Wat is Mijn Schiphol?

Vanuit uw Mijn Schiphol account bekijkt u uw Privium facturen, wijzigt u uw lidmaatschap en checkt u uw persoonlijke gegevens. Ook boekt u makkelijk en snel een parkeerplaats. De gegevens van uw eerstvolgende boeking worden bewaard en een volgende keer automatisch ingevuld.

Ik ben Privium lid, maar ik heb nog geen inloggegevens

Gebruikmaken van Mijn Schiphol kan pas nadat je een Mijn Schiphol account hebt aangemaakt. Hiervoor heeft u o.a. uw Privium nummer nodig. Vervolgens maakt u in een paar klikken uw Mijn Schiphol account aan. Heeft u een Privium Partner of Privium Corporate lidmaatschap? Dan gaat bovenstaande niet op. Bel ons voor verdere ondersteuning op 020 601 42 22.

Hoe maak ik een Mijn Schiphol account aan?

Om een Mijn Schiphol account aan te maken heeft u een Privium lidmaatschap nodig. Bent u al Privium lid? Maak hier in een paar klikken een Mijn Schiphol account aan.

Waarom kan ik niet inloggen?

Mogelijk heeft u geen actief account of nog geen lidmaatschap. Om in te loggen heeft u een Mijn Schiphol account én een Privium lidmaatschap nodig. - Nog geen Privium lid? Bekijk de voordelen en word lid. - Wel Privium lid, maar nog geen Mijn Schiphol account? Activeer je account hier in een paar klikken.

Neem contact op via: