Veelgestelde vragen : FAQ proef biometrisch boarden

Wat is het voordeel om aan proef mee te doen?

We bieden je de mogelijkheid om nu al het reisproces van de toekomst te ervaren. Daarnaast hoef je niet in de rij te staan met de overige passagiers bij het boarden. Je mag gebruik maken van het speciale self-service poortje om aan boord te gaan door een scan van je gezicht.

Hoe lang duurt het (hoeveel tijd ben ik kwijt) om mijzelf te registreren?

Registreren kost naar verwachting ongeveer 2 minuten.

Wat als ik me bedenk nadat ik me al heb geregistreerd?

Je kunt altijd je deelname intrekken via de registratiekiosk. Kies dan voor de menu optie: “beëindigen deelname”.

Kan ik de foto’s die van mij gemaakt worden opvragen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Je kunt wel de gegevens inzien die wij van jou geregistreerd hebben, maar jouw foto is op een zodanige manier opgeslagen dat deze niet meer als een herkenbaar persoon getoond kan worden. Daarnaast worden alle persoonlijke gegevens altijd binnen 10 uur na vertrek van de vlucht verwijderd.

Tot hoe lang voor vertrek kan ik nog meedoen?

Je kunt registreren vanaf 90 minuten voor vertrek tot 50 minuten voor vertrek.

Deelt Schiphol de resultaten van de pilot ook met de deelnemers?

Nee, vanwege privacy bewaren we persoonlijke gegevens van deelnemers niet, ook geen contactgegevens. Daarom kunnen we deelnemers na afloop niet informeren.

Ik wil feedback geven over hoe ik het proces ervaren heb, bij wie kan ik mijn feedback kwijt?

Graag! Dat kan door een mail te sturen naar biometrischboarden@schiphol.nl.

Als ik me eenmaal heb geregistreerd, moet ik de volgende keer dat ik vlieg dan opnieuw aanmelden?

Mocht je op een andere datum nogmaals via deze gate vliegen, dan kun je nogmaals deelnemen. Omdat we je gegevens niet meer hebben, moet je dan wel opnieuw registreren.

Ik vlieg niet met de KLM maar wil toch graag met de proef meedoen, kan dat?

Dat kan helaas niet. Voor deze proef werkt Schiphol specifiek samen met KLM.

Hoe gaan jullie om met mijn privacy?

  • We verwerken jouw gegevens volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
  • We gebruiken jouw gegevens alleen voor deze proef.
  • Je gegevens worden tijdelijk opgeslagen in een strikt beveiligde omgeving.
  • Je gegevens worden altijd verwijderd binnen 10 uur na vertrek van de vlucht.
  • Je kunt je opgeslagen gegevens inzien via de registratie kiosk.
  • Je kunt na registratie besluiten toch niet meer mee te willen doen en je gegevens verwijderen en deelname beëindigen.

Uitgebreide informatie kun je lezen in de privacyverklaring.

Kan ik zelf bepalen wanneer ik aan boord ga?

Je mag aan boord gaan als je stoelrij wordt verzocht in te stappen.

Heb ik nu helemaal geen instapkaart meer nodig?

Je hebt je instapkaart nog steeds nodig voor de andere onderdelen van jouw reis op Schiphol, bijvoorbeeld voor de toegang tot de securitycontrole en om je aan te melden bij de registratiekiosk. Bovendien staat op je instapkaart je stoelnummer.

Wat zijn biometrische kenmerken?

Biometrische kenmerken zijn unieke lichaamskenmerken. Denk aan vingerafdrukken, de iris en het gezicht. Hiermee kun je mensen betrouwbaar identificeren.

Wat als ik niet herkend wordt bij het self-service poortje?

Omdat het gaat om het testen van nieuwe technologie is het mogelijk dat de camera bij het self-service poortje je niet herkent op basis van de gezichtsscan. Dan kun je alsnog boarden op de reguliere manier. Daarvoor heb je dan wel je instapkaart nodig.

Waar kan ik met vragen terecht?

Heb je nog vragen, mail dan naar Biometrischboarden@schiphol.nl