Vaart in de luchtvaart

Schiphol wil Nederland verbinden met de wereld, maar wel op een verantwoorde en duurzame manier. In 2030 willen we afvalvrij zijn en emissievrij. Daar werken we al jaren aan en we hebben al veel bereikt. Voor onze eigen luchthaven activiteiten op de grond zijn we bijvoorbeeld al CO2-neutraal sinds 2012. Maar we bundelen ook de krachten voor duurzame luchtvaart. Met partners binnen en buiten de luchtvaartsector werken we hard om de luchtvaart slimmer, schoner en stiller te maken. Innovatie en duurzaamheid zijn key voor de toekomst. Vliegen op duurzame brandstof en op waterstof; het is misschien wel dichter bij dan we denken. Welke stappen we allemaal zetten lees je hier.

De luchtvaart staat voor een enorme uitdaging om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Royal Schiphol Group, Koninklijke NLR, Lucht- en Ruimtevaart Nederland, SkyNRG en TU Delft bundelen de krachten om Nederland koploper te maken in verduurzaming. Hoe we dat doen, hebben we uitgewerkt in Luchtvaart in Transitie. Met ondersteuning van het de ministeries IenW & EKZ hebben we een aanvraag voor een financiële bijdrage ingediend bij het Groeifonds.

Laatste updates

  • Hoe kan een vliegtuig vliegen op waterstof?

    Maak je klaar om je scheikundekennis af te stoffen, want in dit blog vliegen de H2, O2 en H2O’s je om de oren. We dompelen je onder in waterstof!

  • Uitstootvrij vliegen op waterstof

    Samen met ZeroAvia werken Royal Schiphol Group en Rotterdam The Hague Airport er hard aan om in 2024 de eerste uitstootvrije vluchten met een waterstofvliegtuig te laten vertrekken vanaf Rotterdam naar Londen.

  • Hoe kan vliegen schoner en duurzamer?

    Schiphol wil de luchtvaart snel verduurzamen. En dat kan ook! Met vliegen op waterstof, schonere kerosine en minder verbruik gaan we voor een betere toekomst.

  • Roadmap duurzaam taxiën

    Duurzaam taxiën is in 2030 de standaardmethode op Schiphol. De luchthaven presenteerde onlangs een roadmap waarin de stappen staan om dit doel te bereiken. De eerste stap zijn twee sleepvoertuigen die Schiphol medio 2022 in gebruik neemt. Bij succes zal deze proeffase overgaan in een standaardproces waarbij vliegtuigen duurzaam kunnen taxiën van en naar de Polderbaan.

  • Eerste route op waterstof

    Royal Schiphol Group werkt met een aantal partners aan een eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute. De ambitie is dat de route in 2024 van start gaat. Het is de bedoeling dat er dan tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en London een toestel geheel op waterstof vliegt. In het toestel kunnen 19 passagiers mee.

  • Eerste elektrische vliegtuig op Schiphol

    24 augustus 2021 landde voor de eerste keer een elektrisch vliegtuig op Schiphol. Het gaat om de Pipistrel Velis Electro, geschikt voor twee personen. De Pipistrel is het onderzoeksvliegtuig van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Het wordt door NLR gebruikt om kennis en ervaring op te doen met elektrisch vliegen.

  • Powerbank voor vliegtuigen

    Hoe krijgt een vliegtuig stroom als het stilstaat bij de gate? Net als bij een bootje in de haven of een caravan op de camping, komt dat van buiten. Op Schiphol kan dat op een duurzame manier: met een superkrachtige powerbank die we zelf hebben ontwikkeld. Onze powerbank (in vakjargon heet ‘ie e-GPU) is een uniek en trekt internationaal de aandacht.

  • Investeren in synthetische kerosine

    Royal Schiphol Group neemt deel aan 2 start-ups die de ontwikkeling en productie van synthetische kerosine een flinke stap verder gaan brengen. De start-ups, Zenid en Synkero, zijn in 2021 opgericht tijdens de internationale conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen in Den Haag.

  • Duurzame brandstof op Schiphol

    Luchtvaartmaatschappijen kunnen makkelijker op Schiphol duurzame kerosine tanken. Door het minderheidsbelang van brandstofleverancier Neste in Aircraft Fuel Supply (AFS) is het nu beschikbaar als er vraag naar is.

  • Proeftuin voor elektrisch vliegen

    Hoe haalbaar is elektrisch vliegen? Wat is hiervoor nodig op de luchthaven? En is een netwerk tussen Europese regio’s haalbaar? Dat gaan Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde uittesten.