Powerbank voor vliegtuigen

Hoe krijgt een vliegtuig stroom als het stilstaat bij de gate? Net als bij een bootje in de haven of een caravan op de camping, komt dat van buiten. Op Schiphol kan dat op een duurzame manier: met een superkrachtige powerbank die we zelf hebben ontwikkeld. Onze powerbank (in vakjargon heet ‘ie e-GPU) is een uniek en trekt internationaal de aandacht. Steeds meer luchthavens willen ‘m ook.

Pilot bij de D-pier

Na de eerste ontwikkel- en testfasen op Schiphol, hebben we 5 van deze bijzondere powerbanks in gebruik bij de D-pier. Om precies te zijn bij de gates D31 en D29. Vanaf hier vertrekken allerlei Europese vluchten. Met deze pilot zoeken we uit wat er nodig is om de powerbank op de hele luchthaven in gebruik te nemen. Want dat vraagt nog wel wat organisatie.

Voor eten, drinken, verlichting en luchtverversing

Waarom heeft een vliegtuig eigenlijk stroom nodig als het stilstaat? Misschien heb je er nooit zo opgelet, maar er draaien al heel wat systemen als je instapt. De verlichting, luchtverversing, koelkasten, computers in de cockpit. Die gebruiken allemaal stroom. In de lucht is het simpel. Dan krijgt alles stroom via de straalmotoren. Maar die mogen op de grond niet aan. En een vliegtuig heeft geen accu aan boord.

Via de hulpmotor of dieselaggregraat

Lange tijd had een stilstaand vliegtuig 2 opties: stroom via de hulpmotor in de staart of van een mobiele aggregaat. In vakjargon heet zo’n aggregaat een Ground Power Unit, afgekort tot GPU. De hulpmotor draait op kerosine en een GPU op diesel. Niet echt milieuvriendelijk. Ze geven allebei heel wat CO2-uitstoot. En daar wil Schiphol vanaf.

Van de wal in het vliegtuig

De eerste stap in de goede richting was het neerzetten van vaste stroomkasten bij de gate. Alle stroom op Schiphol is groen, dus hier komt geen CO2 meer aan te pas. Bij 73 van de 128 gates staat inmiddels zo’n kast. Dit noemen we ook wel walstroom of Fixed Power Units. Net als op de camping, gaat er een elektrische kabel van een kast naar het vliegtuig. Alleen zijn deze kabels wel een heel stuk dikker, er moet veel power doorheen.

Groene stroom in plaats van diesel

Maar nog niet bij elke gate staan Fixed Power Units (gaan er binnenkort wel komen). En als het heel druk is, heeft niet elk vliegtuig een plekje aan de gate en staat elders op het terrein. Een aantal vliegtuigen moet nu dus nog een mobiele dieselaggregaat gebruiken. Omdat Schiphol in 2030 een luchthaven zonder CO2-uitstoot wil zijn, hebben we ook hier iets op bedacht: onze scvss powerbank. Ofwel: de e-GPU, een mobiele Ground Power Unit op elektriciteit. Ontwikkeld samen met ITW, de leverancier van onze stroomkasten.

Reuze accu op wielen

Van buiten is ‘ie niets bijzonders. Het is gewoon een doos op wielen van zo’n 2 bij 5 meter. Maar van binnen heeft de e-GPU 4 hele krachtige accu’s. Als we de resultaten van de pilot hebben, weten we wat er nodig is om ze over heel Schiphol uit te rollen. Dan kunnen de diesel-GPU’s worden uitgefaseerd. En komt een emissievrij Schiphol in 2030 weer een stap dichterbij.

Lees ook de vorige blogs

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol

  • Hoogste ACI-certificaat voor verduurzaming

    Gepubliceerd op:

    Brancheorganisatie Airports Council International heeft drie van onze luchthavens een certificaat voor het hoogst haalbare niveau van verduurzaming toegekend.

  • Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.