Interview Upgrade Pieren: Pieren in een nieuw jasje

Vier pieren op Schiphol worden in een nieuw jasje gestoken. Ann Geebelen is projectmanager Commercie. 'De pieren D-G krijgen een rustige, natuurlijke uitstraling. De passagiers geven ze kleur.'

Ann Geebelen

Een koffiebarretje pal naast de wachtruimte, glazen wanden als loze opvulling in de pieren, nauwelijks horeca of retail bij de gates: het zijn doornen in het oog van de developers van Schiphol. Projectmanager Ann Geebelen houdt zich vooral bezig met de commerciële voorzieningen die horen bij de upgrades van de pieren D-G. 'Denk aan horeca, retail en andere services. Zaken die passagiers nu missen als zij tijd over hebben op Schiphol.'

Wachtcomfort op de gate

Door de invoer van centrale security kwam in 2015 meer ruimte vrij op de pieren D-G. Ann: 'Ruimte die we willen gebruiken om het verblijf van passagiers aangenaam te maken. Met de oude indeling belandde je na de securitycheck op de stoeltjes van de wachtruimte en kon je geen kant meer op. Vanaf 2018 bepaal je als reiziger zelf hoe je wacht op een vlucht. Lekker neerploffen in een comfortabele zithoek, laptop openklappen en werken aan een hoge tafel, of een boek kopen aan de overkant van de gate. Wachttijd vliegt voortaan voorbij.'

Meer rust

Barstoelen die naadloos overlopen in die van de wachtruimte. Veel robuuste materialen met lichte tinten. Witte betonwanden. Het klinkt mooi, maar worden de pieren daarmee niet een beetje kleurloos? 'Zeker niet,' zegt Ann. 'Op een vliegveld is het druk. Overal rennende mensen, rollende koffers en gonzende omroepsystemen. Dan is rust belangrijk. Een natuurlijke, ontspannen inrichting helpt daarbij. De passagiers geven Schiphol kleur genoeg.'

Spectaculaire weerkaart

In het nieuwe design van de pieren komt meer lucht. Ook letterlijk. De grijsbruine tegelvloer in het vrije zitgebied wordt namelijk vervangen door een spectaculaire gietvloer in de vorm van een weerkaart. 'De mal die we daarvoor gebruiken is gemaakt met een 3D-printer. Een nieuw concept, helemaal in stijl van onze moderne luchthaven.'