Je betaalt toch niet voor niets?: Jouw rechten als passagier

Hoewel je meestal zonder problemen op je bestemming aankomt, kan het soms misgaan. Een vlucht wordt geannuleerd, je moet meer dan 5 uur wachten of je krijgt een zitplaats in een lagere klasse terwijl je voor meer hebt betaald. Lees of je in jouw situatie recht hebt op bijstand of een schadevergoeding.

Vlucht vertraagd

Vertraging… dat is flink balen! Kom je – met een Europese airline – meer dan 3 uur te laat op je eindbestemming aan? Dan heb je vaak recht op hulp en een schadevergoeding.

Vlucht geannuleerd

Is jouw vlucht geannuleerd en heb je dat minder dan 14 dagen van te voren te horen gekregen? En is jou ook geen andere vlucht aangeboden met ongeveer dezelfde vertrektijd? Zolang er geen sprake is van bijzondere omstandigheden, heb je als reiziger vaak recht op hulp en een schadevergoeding.

Instap geweigerd

Vol is vol. Kreeg je dit te horen bij het inchecken? Dan is jouw instap geweigerd en heb je in veel gevallen recht op een schadevergoeding.

Klasse gewijzigd

Word je onverwachts in een hogere klasse geplaatst? Fijn! Zolang je daar maar niet extra voor hoeft te betalen natuurlijk. Maar moet je in een lagere klasse zitten dan je hebt betaald? Dan kun je misschien een schadevergoeding krijgen.

Bagage kapot of verloren

Niets zo vervelend als problemen met je bagage als je op reis bent. Is jouw ingecheckte bagage kwijtgeraakt of kapot? Of is de handbagage beschadigd? Dan kun je een klacht indienen om aanspraak te maken op een schadevergoeding.