Nederlands topdesign op stofschotten: Patterns of the World

Achter de stofschotten op de luchthaven krijgt de toekomst van Schiphol vorm. Vernieuwen zit in onze vezels en onze blik is altijd op de toekomst gericht. Daarom ondernemen we beter, efficiënter en duurzamer waar we kunnen. Zo gaan we op verschillende plekken van het gas af, passen we circulaire innovaties toe en optimaliseren we security- en check-inprocessen. Alles om jou te blijven verbinden met de wereld. En de wereld met jou.

Stof tot nadenken

Stofschotten vormen de fysieke scheiding tussen passagiers- en bouwgebied. Bouwwerkzaamheden op Schiphol gaan 24/7 door, net als onze operatie. Stofschotten zijn dan ook in de eerste plaats functioneel. Ze vormen de grens tussen de passagiers die hier vandaag prettig reizen, en de mensen die ervoor zorgen dat dit morgen ook kan. Maar grenzen hoeven niet saai te zijn. Sterker nog: ze kunnen je een kijkje in een andere wereld bieden. Daarom hebben we de getalenteerde Nederlandse ontwerpster Mae Engelgeer gevraagd om Patterns of the World te visualiseren op onze bouwschotten. Op deze manier verbinden we verleden en heden, vieren we culturele veelzijdigheid en omarmen we verbinding in al haar vormen.

Ontwerpster aan het woord

Mae Engelgeer is een Nederlandse topontwerpster met een voorliefde voor textieldesign. Ze experimenteert binnen de bestaande grenzen van textielproductie om oude technieken een modern podium te geven. Door spannende contrasten in materialen en texturen te verkennen, creëert Mae werken met diepgang, die erom smeken om aangeraakt te worden.

Waar kwam je inspiratie voor Patterns of the World vandaan? “Mijn inspiratie wordt gevoed door bijvoorbeeld een tijdsperiode of bepaalde decoratieve elementen. Ik start met het gevoel dat ik daarbij krijg en stileer deze vormentaal en patronen. Vervolgens geef ik er mijn hedendaagse visie op en creëer ik vanuit mijn persoonlijke handschrift nieuwe werelden.”

Hoe visualiseer je Connecting the Netherlands in je werk? “Door te reizen verbreed je je wereld, creëer je nieuwe ervaringen en raak je verbonden met andere culturen. Via deze serie voor Schiphol probeer ik mensen daarvan bewust te maken. De ontwerpen nemen je mee op een reis trip over de wereld én door de geschiedenis. Ik hoop dat bezoekers de rush van het reizen even los kunnen laten om de patronen tot zich te nemen, en stil te staan bij al het mooie dat verschillende landen en culturen te bieden hebben.”

Welke patronen zou je nog graag onder handen nemen? “De wereld is een onuitputtelijke inspiratiebron voor deze serie, maar als ik nu moet kiezen, ga ik voor super minimalistisch Scandinavisch of juist bombastisch Braziliaans kleurgebruik. In beide stijlen zou ik mijn handschrift kwijt kunnen. Een typisch Nederlandse in een verrassende vormentaal zou natuurlijk ook te gek zijn!”

De stijlen die de wereld vorm en kleur geven

Europa | Art deco

Het is onmogelijk om Europa in één stijl te vatten, maar art deco is een onmiskenbaar Europees design. Deze inmiddels wereldberoemde designstijl vond zijn oorsprong vlak voor de Eerste Wereldoorlog in Parijs. De vormentaal en het kleurgebruik zijn typerend voor die periode, maar voelen nog steeds modern aan. In de afgelopen honderd jaar heeft art deco over de hele wereld het ontwerp beïnvloed van onder andere gebouwen, meubels, sieraden, mode, vervoersmiddelen en gebruiksvoorwerpen. De stijl wordt gekenmerkt door gedurfde geometrische vormen, heldere kleuren én exotische details. De soms tegenstrijdige elementen worden verenigd door een verlangen modern te zijn en een zekere luxe uit te stralen.

Indonesië | Batik

De Aziatische batik-stijl stamt uit de 12e eeuw en heeft zich sindsdien over de hele wereld verspreid. Als het om patronen, kleurgebruik, techniek en kwaliteit van textielafwerking gaat, wordt in Indonesië waarschijnlijk de meest ontwikkelde vorm van batik gemaakt. De uiterst herkenbare stijl heeft in de loop der eeuwen religieuze, raciale en culturele grenzen doorbroken en draagt nog altijd bij aan de identiteit van honderden miljoenen mensen.