Nieuws: Waarom komen hier vliegtuigen over?

Zie je vliegtuigen op plekken waar je ze eerst niet zag vliegen? Dat kan. De laatste tijd krijgen we steeds vaker vragen over vliegtuigen die bijvoorbeeld over Leiden richting Schiphol vliegen. Dit komt omdat naderend vliegverkeer overdag geen vaste vliegroute naar de landingsbaan volgt. Pas in de eindnadering vliegt het vliegtuig in een rechte lijn op de landingsbaan af.

Gepubliceerd op: 22 juli 2021

Oplijnen

Om vliegtuigen op veilige afstand achter elkaar te kunnen laten landen, zorgt de luchtverkeersleiding ervoor dat de piloten de juiste instructies krijgen zodat ze netjes achter elkaar op minimaal 5,5 kilometer afstand van elkaar vliegen. Ook moeten alle vliegtuigen op een hoogte van 600-900 meter vliegen voor ze aan de eindnadering beginnen. Dit noemen we oplijnen.

Ritsen

Omdat vliegtuigen van verschillende richtingen komen en verspreid vliegen, is oplijnen voor een landingsbaan best een ingewikkelde klus. De vliegtuigen moeten namelijk ‘ritsen’, net zoals op de snelweg. Daardoor zal het ene vliegtuig een grotere bocht moeten draaien, terwijl een ander juist de bocht iets moet afsnijden. Daardoor kan het voorkomen dat een vliegtuig dat moet oplijnen voor de Kaagbaan de bocht draait over Leiden, terwijl een andere over de Kagerplassen draait. Het gebied waarboven het ritsen plaatsvindt is onder andere afhankelijk van de weersomstandigheden en het volume van het vliegverkeer, ongeacht hoeveel landingsbanen er worden ingezet. Daarnaast heeft ook de inzet van een of twee landingsbanen invloed op het gebied waar geritst wordt.

Minder vliegverkeer

Het oplijnen en ritsen valt nu meer op dan normaal. Dat komt doordat er meer gevlogen wordt, maar er nog steeds veel minder vliegverkeer is dan voor de coronacrisis. De luchtverkeersleiders geven vliegtuigen altijd de veiligste en efficiëntste route en laten zoveel mogelijk vliegtuigen op een voorkeursbaan landen. Doordat er minder vliegverkeer is, kunnen vliegtuigen eerder naar de landingsbaan gestuurd worden. Dat zorgt soms wel voor overvliegend verkeer op plekken waar dat eerst niet voorkwam en dat er over een groter gebied geritst wordt. Wanneer er meer vliegverkeer is, bijvoorbeeld in piekmomenten, dan zetten we twee landingsbanen in.

Live

Wil je live het vliegverkeer volgen en het oplijnen bekijken? Download de Notifly app. Dan ben je altijd op de hoogte.