Nieuws: Volgend jaar zomer minder vluchten en privéjets op Schiphol

Minder vliegbewegingen en minder ruimte voor privévluchten op Schiphol vanaf 31 maart 2024. Dat staat in de capaciteitsdeclaratie die we donderdag 28 september 2023 hebben vastgesteld voor het zomerseizoen van 2024. In dit artikel lees je hoe dat precies zit.

Gepubliceerd op: 29 september 2023

Om te beginnen maar eens wat uitleg. Want wat is dat eigenlijk, een capaciteitsdeclaratie? Op Schiphol geldt een maximaal aantal vliegbewegingen. De overheid heeft dat in de wet opgenomen. Op basis van dit maximum leggen we in de capaciteitsdeclaratie ieder halfjaar vast wat de capaciteit is voor het daaropvolgende (zomer- of winter)seizoen. Dat doen we in overleg met de luchtvaartmaatschappijen.

Minder vluchten

Normaal niks bijzonder dus, maar deze capaciteitsdeclaratie is dat wel. Er staat namelijk in dat er het komende zomerseizoen (dat loopt van 31 maart tot en met 26 oktober) ruimte is voor maximaal 280.645 vluchten, ongeveer 12.400 minder dan in de zomer van 2023. Dat heeft te maken met het besluit van de overheid dat Schiphol moet krimpen. Dat kan niet zomaar en daarom is de experimenteerregeling in het leven geroepen. Daarin is sprake van maximaal 460.000 vluchten per gebruikersjaar en daar hebben we in onze declaratie voor de komende zomer dus rekening mee gehouden.

Minder privévluchten

Wat ook opvalt, is dat het aandeel zogenaamd klein zakelijk verkeer (waar ook privévluchten onder vallen) met zo'n 40 procent daalt. We maken voor het gehele gebruiksjaar ruimte voor maximaal 12.000 van deze vluchten, waarvan ruim 7.200 in het zomerseizoen. In het vorige gebruiksjaar waren dat nog 17.000 vluchten. Deze ontwikkeling, die ook het gevolg is van de experimenteerregeling, past bij ons streven om privéjets van en naar Schiphol uiteindelijk geheel te verbieden.

Lawaaiige vliegtuigen

Op het gebied van het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen trekken we ons beleid door. In de nieuwe capaciteitsdeclaratie staan 87 vliegtuigtypen die niet meer welkom zijn op Schiphol. Nu vlogen deze toestellen toch al niet meer op onze luchthaven. Maar door ze in de declaratie expliciet te verbieden, voorkomen we dat ze in de toekomst ooit terugkomen. Overigens stimuleren we vliegen met stillere vliegtuigen ook via de havengelden. Luchtvaartmaatschappijen die met lawaaiige en vervuilende toestellen naar Schiphol komen, betalen vijf keer meer dan wanneer ze de meest schone en stille vliegtuigen gebruiken.

Stiller, schoner, beter

Het verbod op privévluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen zijn onderdelen uit het 8-puntenplan dat we in april lanceerden op weg naar een stiller, schoner en beter Schiphol. Benieuwd hoe dat plan eruitziet? Je vindt het hier.