Waarom moet dat?: Luikjes open bij opstijgen en landen?

Doe je het luikje van het vliegtuigraam liever open of dicht. Of laat je het op de helft staan? De stewards en stewardessen in het vliegtuig weten het wel. Zij willen graag de luikjes open en zeker bij het opstijgen en landen. Sterker nog, dan moet je het raamluikje helemaal openen. En o wee als je het niet doet! Maar waarom is dat eigenlijk?

Voor je eigen veiligheid

Wees gerust, het is niet zo dat jij altijd die steward of stewardess met raamstress treft. Want ieder vliegtuig dat opstijgt of landt heeft altijd de luikjes open staan. Ongeacht of het donker is buiten of dat de zon je flink verblindt. Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.

To the rescue

Plus dat de crew graag naar buiten wil kijken bij de start of landing. Mocht er iets mis gaan, dan kan de stewardess of steward zien of er iets is met de motoren of vleugels. En bij een eventuele evacuatie kan je zien aan welke kant van het vliegtuig het veilig is om uit te stappen. Dit is ook handig om door te geven aan de piloten in de cockpit en de hulpdiensten buiten. Overigens hebben die laatsten ook graag de luiken open. Want de brandweer die aan komt snellen kan dan direct zien of er rookontwikkeling of brand is in het vliegtuig.

Houd je luikjes open

De luikjes van de ramen open zetten is dus zeer nuttig. En het is nog leuk ook. Want je hebt een fantastisch uitzicht over Schiphol en de rest van Nederland. Als het tenminste nog licht is en niet al te bewolkt. Want dan valt er weinig te zien en kan je beter zelf je eigen luikjes sluiten voor een welverdiende powernap. Totdat je vliegtuig de volgende landing inzet. Dan mogen je eigen luikjes én natuurlijk je raamluikje weer open.

Lees ook de vorige blogs

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.

  • Mag je met een gevulde drinkfles door security?

    Gepubliceerd op:

    Je gaat vliegen via Schiphol en staat met je drinkfles voor de securitycontrole. Hoe zat het ook alweer met die vloeistoffen? Mag je waterfles mee of niet?

  • Inpaklijst vliegvakantie

    Gepubliceerd op:

    Wat neem jij mee op vliegvakantie en in het vliegtuig? Met deze checklist voor je bagage weet je zeker wat in je koffer en in je handbagage mee mag.