Hoe controleren we jouw koffer?
Voordat je in het vliegtuig kunt stappen gaan jij en je handbagage door de bekende security check. Bij deze check kijken we of je geen gevaarlijke of verboden spullen bij je hebt. Zonder dat je het doorhebt gaat ook de koffer die je hebt afgegeven bij de incheckbalie door een veiligheidscontrole. Hoe we jouw (hand)bagage controleren? Je leest het hier.
Handbagage
Op een groot deel van Schiphol worden 3D CT-scans gebruikt om jouw handbagage te controleren. Via deze CT-scans kunnen securitymedewerkers de inhoud van je handbagage in 360 graden bekijken en op een scherm draaien voor een nauwkeurige inspectie. Niet alleen een medewerker bekijkt de scan, er wordt ook een detectiealgoritme gebruikt. Deze software kijkt met digitale ogen mee naar jouw handbagage.
Check, check, dubbelcheck
Voordat zo’n algoritme wordt ingezet, moet het natuurlijk goed getest zijn. De overheid laat de algoritmes in een speciaal laboratorium testen op de detectie van gevaarlijke en verboden spullen, Schiphol test op haar beurt hoe vaak een algoritme een vals alarm geeft. Als er té vaak loos alarm wordt geslagen voor een item zorgt dit voor vertraging van de controles. Daarom krijgt de fabrikant een seintje als dit het geval is, zodat ze software specifiek kunnen trainen. Zo kan het gebeuren dat de software een bepaalde bonbon niet herkent. De scanner-fabrikant koopt dan dezelfde chocola om de algoritmes zo te trainen dat ze daarop niet meer aanslaan, maar nog wel andere stoffen detecteren. En op Schiphol nemen reizigers bijvoorbeeld veel vaker dan op andere luchthavens kaas en pindakaas mee, dus de algoritmes zijn daar voor ingericht.
Wat gebeurt er met je koffer?
Ook je ruimbagage gaat door een 3D CT-scanner, maar dan natuurlijk een groter formaat. Per jaar verwerken we op Schiphol ruim 50 miljoen stuks bagage. Dat kan variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op drukke dagen zoals aan het begin van een vakantie. Een 3D CT-scanner voor ruimbagage verwerkt zo’n 1800 stuks bagage per uur en controleert in drie stappen. Eerst kijken de algoritmes, vervolgens bekijken medewerkers het beeld en als het nodig is volgt er nog nadere inspectie.
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) is bij dit hele proces natuurlijk nauw betrokken. Zij schrijven voor welke apparatuur en algoritmes er gebruikt mogen worden op Schiphol, zodat je veilig op reis gaat.
Lees ook de vorige blogs
-
(Bij)geloof jij in vrijdag de 13e?
Gepubliceerd op:Muntjes naar het vliegtuig gooien, altijd hetzelfde eten voor een vlucht. Ook in de luchtvaart is er het nodige bijgeloof.
-
Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht
Gepubliceerd op:Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk. Maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.
-
Vliegen in storm Darragh
Gepubliceerd op:Vrijdag 6 december raast storm Darragh over de luchthaven. Vliegen in harde wind is pittig. Lees hier wat je in het vliegtuig kan verwachten.