De Schipholtoren(s)

De Schipholtoren: wie kent 'm niet? Met een hoogte van 101 meter is dit de hoogste verkeerstoren van Nederland. Sinds 1991 dient deze plek als thuisbasis van de luchtverkeersleiding. Zij zorgen voor veilige verkeersstromen in een straal van bijna 15 kilometer rondom Schiphol. En dit gebeurt allemaal vanuit die iconische toren, toch?

Toren-Centrum

Eigenlijk zijn er op Schiphol bijna dagelijks twee torens in gebruik: een op Schiphol-Centrum en een bij de Polderbaan. Onlangs kreeg de toren op Schiphol-Centrum van binnen een fikse make-over. Er kunnen sindsdien 15, in plaats van 9, mensen op de toren aan de slag. Ook wordt er nu gewerkt met Electronic Flight Strips. Ook is de hoofdtoren voorzien van nieuwe camera’s, zodat er na de komst van de nieuwe A-pier nog steeds goed zicht op de gates is. Alles om te zorgen voor onze belangrijkste prioriteit: veiligheid.

Toren-West

Omdat de Polderbaan te ver van de grote verkeerstoren ligt, vind je daar een tweede toren, Toren-West. Wanneer de Polderbaan in gebruik is, zijn luchtverkeersleiders in deze toren aanwezig om de vliegtuigen te begeleiden. Hier kunnen maximaal vier luchtverkeersleiders tegelijk aan het werk.

Back-up plan

Naast de twee dagelijks opererende torens is er nog een derde. Deze heeft tot 1992 dienst gedaan als dé verkeerstoren van Schiphol. In de jaren tachtig van de vorige eeuw nam de bebouwing op de luchthaven toe door uitbreiding van pieren en opstelplaatsen voor vliegtuigen. Hierdoor werd het zicht van de luchtverkeersleiding op deze plek te beperkt en is Toren-Centrum - de grote verkeerstoren - gebouwd. We gebruiken deze toren nog wel als onze officiële noodtoren. En ook tijdens de uitgebreide renovatie van Toren-Centrum konden de luchtverkeersleiders naar deze noodtoren uitwijken.

Replica

Door de jaren heen hebben we nog veel meer verkeerstorens gebruikt. Het allereerste verkeersvliegtuig landde in 1920 op Schiphol. De luchthaven werd steeds belangrijker voor niet-militaire vluchten. Daarom kocht de gemeente Amsterdam de grond om een stationsgebouw neer te zetten dat net op tijd klaar was voor de Olympische Spelen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw en de bijbehorende toren met de grond gelijk gemaakt door bombardementen. Een replica vind je daarom alleen in het Aviodrome.

Hapje eten in de oude verkeerstoren

Na de oorlog werd er met man en macht gewerkt om het vliegveld weer snel werkend te krijgen. Het gebied langs de Oostbaan in de Haarlemmermeerpolder is het ‘oude’ Schiphol. In de voormalige verkeerstoren op Schiphol-Oost vind je tegenwoordig restaurant Wings.

Lees ook de vorige blogs

  • Vliegen in storm Darragh

    Gepubliceerd op:

    Vrijdag 6 december raast storm Darragh over de luchthaven. Vliegen in harde wind is pittig. Lees hier wat je in het vliegtuig kan verwachten.

  • Een dag in het leven van... een marshaller

    Gepubliceerd op:

    Vliegtuigen begeleiden en piloten helpen te parkeren bij de gate? Marshaller zijn is absoluut een spannende baan! Maar er komt veel meer bij kijken.

  • Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht

    Gepubliceerd op:

    Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk, maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.