(Bij)geloof jij in vrijdag de 13e?
Vandaag is het vrijdag de dertiende. De meest “ongelukkige” dag van het jaar. Of nou ja, dat wordt gezegd. Een dag dat veel mensen extra voorzichtig zijn. Of hun vaste bijgeloof-tic nog maar eens goed uitvoeren. Je weet maar nooit of het toch werkt. Ook in de luchtvaart zijn we niet vies van een beetje bijgeloof.
Tellen voor beginners: 11, 12… 14?
In veel Westerse culturen is dertien een ongeluksgetal. Vliegen op (vrijdag) de dertiende of op rij 13 in het vliegtuig zitten. Het geeft veel reizigers een ongemakkelijk gevoel. Een reden voor een aantal luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, om op rij 12 direct rij 14 te laten volgen. Zo hoeft niemand op de gevreesde rij 13 plaats te nemen.
Vlieg je met een Italiaanse maatschappij? Dan is de kans groot dat naast rij 13 ook rij 17 ontbreekt. Het Romeinse cijfer voor zeventien, XVII, spelt ook het woord vixi. Dat betekent ‘ik heb geleefd’, wat je kunt opvatten als ‘ik wil dood’. Italianen beschouwen zeventien daarom ook als ongeluksgetal.
Wist je dat Finnair jarenlang een vlucht met het “gevaarlijke” getal 666 uit heeft gevoerd? De bestemming was HEL, oftewel Helsinki. En die vlucht vertrok zelfs op het 13e uur van de dag. Ook op vrijdag de 13e. Je raadt het al: dat is altijd goed gegaan.
Geluk afdwingen
Voor veel mensen is vliegen sowieso een stressvolle bezigheid. Vrijdag de dertiende of niet. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen manier om een goede vlucht af te dwingen. De buitenkant van het toestel aanraken voor het instappen. Of bij het opstijgen de hand van je reisgenoot stevig vastpakken. In China geloven ze dat het gooien van muntjes naar het vliegtuig geluk brengt. Maar in de praktijk zorgt het vooral voor vertraging. Vliegtuigmotoren en muntjes zijn namelijk niet zo’n goede combinatie. Dus moeten de muntjes eerst weer verzameld worden voor er gevlogen kan worden. En dat kan soms even duren.
Wist je dat... een Chinese passagier 15.000 euro moest betalen aan een airline nadat hij bij het boarden muntjes in een van de motoren had proberen te gooien?
Geen vuiltje aan de lucht
Ook piloten hebben zo hun vaste rituelen. Altijd dezelfde maaltijd eten. Of dezelfde route nemen naar het vliegveld. Bijgeloof is ze ook niet vreemd. Zo geloven veel piloten dat het ongeluk brengt om voor vertrek een foto te maken bij het toestel. Ook wijzen naar de lucht is not done. Dat zou slecht weer kunnen uitlokken.
Business as usual
Met zoveel bijgeloof zou je denken dat bijna niemand wil vliegen op vrijdag de dertiende. Maar dat valt best mee. Er gaan net zoveel vluchten als op andere vrijdagen. En ook het aantal passagiers dat we op 13 oktober verwachten laat geen grote verschillen zien. Vrijdag de dertiende lijkt op Schiphol dus een dag zoals alle andere.
Lees ook de vorige blogs
-
Vliegen in storm Darragh
Gepubliceerd op:Vrijdag 6 december raast storm Darragh over de luchthaven. Vliegen in harde wind is pittig. Lees hier wat je in het vliegtuig kan verwachten.
-
Een dag in het leven van... een marshaller
Gepubliceerd op:Vliegtuigen begeleiden en piloten helpen te parkeren bij de gate? Marshaller zijn is absoluut een spannende baan! Maar er komt veel meer bij kijken.
-
Deze vliegende blikvangers trekken volop aandacht
Gepubliceerd op:Op Schiphol zien we heel wat vliegtuigen. Dus we zijn niet zomaar onder de indruk, maar soms komen er bijzondere vliegtuigen langs die wel de aandacht trekken.