Nieuws: Wat betekent winterweer voor het baangebruik?

Op dit moment lijkt het er niet op dat we een super strenge winter voor onze kiezen zullen krijgen. Maar het kan vriezen, het kan dooien tussen nu en eind maart. Dus mochten sneeuw en vrieskou ons land in de komende maanden toch bereiken, dan doen we er alles aan om vliegtuigen volgens planning te laten landen en opstijgen.

Gepubliceerd op: 11 december 2019

Geen vuiltje aan de lucht?

Als het kwik een paar graden onder nul duikt, het een uurtje hagelt of er wat lichte sneeuw valt, verandert er weinig tot niets op de luchthaven. Bij licht winterweer kunnen de start- en landingsbanen dan gewoon volgens planning worden ingezet. Al zijn er altijd andere factoren die invloed kunnen hebben op het baangebruik, zoals werkzaamheden, harde wind of beperkt zich door mist of laaghangende bewolking.

Kleine luchthaven

Voor de dagen waarop er wél veel sneeuw en ijs worden verwacht, hebben we een speciaal winterprotocol. Bij hevige sneeuwval kiezen we ervoor om een ‘kleine luchthaven’ te maken, waarbij we minder start- en landingsbanen gebruiken. Er kunnen dan maar beperkt vliegtuigen opstijgen en landen. De start- en landingsbaan die we gebruiken, worden door onze sneeuwschuivers regelmatig tussendoor schoongeveegd. Met antivriesvloeistof voorkomen we ijsvorming op de baan. Onze sneeuwvloot werkt 24 uur per dag (in ploegendiensten) om de impact op het baangebruik zo klein mogelijk te houden.

Baangebruik bij sneeuw en ijs

Als het winterweer invloed heeft op het baangebruik, zullen we hier zo snel mogelijk over communiceren. Op de site van LVNL vind je informatie over het actuele baangebruik. Ga je toevallig zelf op reis terwijl er hevig winterweer wordt verwacht? Check dan de actuele reizigersinformatie.