Wat hebben we geleerd?: Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

Op 1 oktober 2018 hingen we eigenhandig de eerste FeedbackNow stemkastjes in onze toiletgroepen op. Nu ruim een jaar later, hangen er 400 kastjes in 160 ruimtes en verzamelen we gemiddeld 600.000 stemmen per maand. Sinds een aantal maanden volgen we deze stemmen realtime op het digitale Smart Facilities Platform. Zo kunnen onze Main Contractors een on demand schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data.

Collectieve doelstellingen

Het Smart Facilities Platform wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen de afdelingen Digital & Innovation, ASM Facilities en de Main Contractors. We hebben twee gezamenlijke doelstellingen: een hoge score op hygiëne perceptie sanitair en een hoog percentage positieve (groene) stemmen.

Resultaat na één jaar

Een jaar na de start van dit initiatief kijken we terug en zien we de eerste positieve resultaten. Waar we met de Passenger Experience monitor 1500 stemmen per 2 maanden ophalen, hebben we nu realtime inzicht in gemiddeld 600.000 stemmen per maand! De hygiëne perceptie sanitair is gestegen én we leerden dat passagiers de verouderde toiletgroepen een lagere waardering geven. Reden voor het team Passenger eXperience om te starten met het project ‘Upgrade Module’.

Van reactief naar proactief schoonmaken

In 2020 zullen we het Smart Facilities Platform verder ontwikkelen door onder andere verschillende databronnen te combineren, datatrends en patronen te signaleren en prognoses te delen. Op basis van deze data kunnen de Main Contractors nog slimmer en effectiever werken. Zo werken we samen aan een excellente ervaring op de kleinste kamertjes van Schiphol.

Bekijk de video over Smart Facilities op Schiphol