Lab

Bij Royal Schiphol Group experimenteren we om complexe uitdagingen op te lossen.

  • Gedeelde visie voor Smart Schiphol Airport City

    Gepubliceerd op:

    Met dit blog geven we je inzicht in ons toekomstbeeld: een Smart Schiphol Airport City vol Smart Buildings.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 1)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog beschrijven we op welke manieren we duurzaam taxiën kunnen implementeren. Dat is ingewikkelder dan het misschien lijkt.

  • Taxiën op één motor; is dat niet veel haalbaarder?

    Gepubliceerd op:

    Het klinkt logisch. Een (tweemotorig) vliegtuig heeft over het algemeen meer dan voldoende vermogen om op één motor in beweging te komen

  • Duurzaam taxiën; wat levert het ons op?

    Gepubliceerd op:

    We kregen veel reacties op het nieuws dat we zijn gestart met de proef duurzaam taxiën. In dit blog geven we meer uitleg over de opbrengst van duurzaam taxiën.

  • Duurzaam taxiën; de toekomst of luchtfietserij?

    Gepubliceerd op:

    We werken al een flink aantal jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart. Duurzaam taxiën speelt hierin een grote rol.

  • ‘Innovatie is voor Schiphol pure noodzaak’

    Gepubliceerd op:

    We willen de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige luchthaven worden. Hoe? Voor Hassan Charaf, Head of Innovation, is het duidelijk: innovatie is key.

  • Short connection pass

    Gepubliceerd op:

    Process developer Lisa Thus vertelt over de short connection pass. Een pilot om transferpassagiers met weinig overstaptijd te helpen hun vlucht te halen.

  • Deep Turnaround

    Gepubliceerd op:

    Voor het verbeteren van On Time Performance is een efficiënt omkeerproces, de turnaround, belangrijk. We gebruiken Deep Turnaround om te leren en te verbeteren.

  • Wilbur

    Gepubliceerd op:

    Wilbur verzamelt data van de verschillende systemen en voegt ze samen. Zo kan regie een goed overzicht krijgen van de verschillende processen.

  • Schiphol Today app voor Operations

    Gepubliceerd op:

    De Schiphol Today app helpt floormanagers in één oogopslag aan alle informatie die ze nodig hebben, zodat ze meer tijd hebben voor het begeleiden van reizigers.

  • Automatische passagiersbrug

    Gepubliceerd op:

    Het aansluiten van een passagiersbrug moet zeer nauwkeurig gebeuren. De volautomatische passagiersbrug kan altijd binnen één minuut aansluiten.

  • Timeslots voor security

    Gepubliceerd op:

    Hoe krijg je reizigers zover dat ze niet al te vroeg naar de luchthaven komen? UX designer Poyan Karbor vertelt over de test met timeslots voor security.

  • Duurzaam taxiën

    Gepubliceerd op:

    Dirk Bresser en Simon Prent, innovators bij OPS, vertellen hoe duurzaam taxiën werkt en over de komst van de Taxibot.

  • Smart security odd size bagage

    Gepubliceerd op:

    Product owner Sandy van der Tuin vertelt welke IoT-oplossing is gebruikt om het securityproces bij odd-size bagage 100% compliant en efficienter te krijgen.

  • Upgrade Module

    Gepubliceerd op:

    Om voor lager gewaardeerde toiletgroepen de periode tot de renovatie op passagiersvriendelijke wijze te overbruggen, startte het PX-Team onlangs een initiatief.

  • “Take a ride on the green side!”

    Gepubliceerd op:

    De studenten van Made by 020 hebben Schiphol geadviseerd over duurzame passagiersbeleving. Zo bedachten ze het concept “Take a ride on the green side”.

  • PX-Team test Sanitizing Zones

    Gepubliceerd op:

    Via een pilot werd onderzocht wat Schiphol kan doen om de hygiënebeleving te verbeteren en om passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn.

  • Securitypilot uit met échte reizigers

    Gepubliceerd op:

    Schiphol heeft in de zomer van 2019 met succes een securitypilot uitgevoerd met reizigers die via Vertrekhal 2 op reis gingen.

  • Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

    Gepubliceerd op:

    Onze Main Contractors kunnen on demand een schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data. Dankzij de 600.000 stemmen per maand van de stemkastjes.

  • Smart VOP 1.0

    Gepubliceerd op:

    Een oplossing waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. Dat heeft geleid tot het initiatief Smart VOP 1.0.

  • Voorspellen wachttijden bij security

    Gepubliceerd op:

    In 2019 deden we een proef om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan.

  • Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!