Lab

Bij Royal Schiphol Group experimenteren we continu in de zoektocht naar oplossingen voor complexe uitdagingen. We verkennen de verre toekomst met oplossingen en technieken die we nu nog niet voor mogelijk houden.

  • Pionieren met zelfrijdende passagiersbruggen

    Gepubliceerd op:

    De eerste stap naar een onderling verbonden vloot van zelfrijdende (autonome), emissievrije voertuigen aan airside

  • Notifly: verwacht vliegverkeer in jouw omgeving

    Gepubliceerd op:

    Uit onderzoek bij omwonenden bleek er grote vraag te zijn naar een verwachting van het vliegverkeer. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van de app Notifly

  • Een autonome luchthaven in 2050

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil in 2050 de meest duurzame luchthavens ter wereld exploiteren. Om dit te bereiken, zijn we een programma gestart: Autonomous Airside Operations.

  • Wilbur: passagiersstromen en ‘hot transfer pax’

    Gepubliceerd op:

    Wilbur developer Bas Kiers vertelt over de digitale ontwikkelingen voor het Schiphol regie centrum.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 2)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog behandelen we een derde dimensie van taxiën: besturing. Hierdoor ontstaat een allesomvattend concept en maken we duurzaam taxiën nog aantrekkelijker

  • Gedeelde visie voor Smart Schiphol Airport City

    Gepubliceerd op:

    Met dit blog geven we je inzicht in ons toekomstbeeld: een Smart Schiphol Airport City vol Smart Buildings.

  • Duurzaam taxiën; hoe werkt dat? (deel 1)

    Gepubliceerd op:

    In dit blog beschrijven we op welke manieren we duurzaam taxiën kunnen implementeren. Dat is ingewikkelder dan het misschien lijkt.

  • Taxiën op één motor; is dat niet veel haalbaarder?

    Gepubliceerd op:

    Het klinkt logisch. Een (tweemotorig) vliegtuig heeft over het algemeen meer dan voldoende vermogen om op één motor in beweging te komen

  • “Take a ride on the green side!”

    Gepubliceerd op:

    De studenten van Made by 020 hebben Schiphol geadviseerd over duurzame passagiersbeleving. Zo bedachten ze het concept “Take a ride on the green side”.

  • Duurzaam taxiën; wat levert het ons op?

    Gepubliceerd op:

    We kregen veel reacties op het nieuws dat we zijn gestart met de proef duurzaam taxiën. In dit blog geven we meer uitleg over de opbrengst van duurzaam taxiën.

  • Upgrade Module

    Gepubliceerd op:

    Om voor lager gewaardeerde toiletgroepen de periode tot de renovatie op passagiersvriendelijke wijze te overbruggen, startte het PX-Team onlangs een initiatief.

  • PX-Team test Sanitizing Zones

    Gepubliceerd op:

    Via een pilot werd onderzocht wat Schiphol kan doen om de hygiënebeleving te verbeteren en om passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn.

  • Securitypilot uit met échte reizigers

    Gepubliceerd op:

    Schiphol heeft in de zomer van 2019 met succes een securitypilot uitgevoerd met reizigers die via Vertrekhal 2 op reis gingen.

  • Duurzaam taxiën; de toekomst of luchtfietserij?

    Gepubliceerd op:

    We werken al een flink aantal jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart. Duurzaam taxiën speelt hierin een grote rol.

  • Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!

  • ‘Innovatie is voor Schiphol pure noodzaak’

    Gepubliceerd op:

    We willen de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige luchthaven worden. Hoe? Voor Hassan Charaf, Head of Innovation, is het duidelijk: innovatie is key.

  • Duurzaam taxiën

    Gepubliceerd op:

    Dirk Bresser en Simon Prent, innovators bij OPS, vertellen hoe duurzaam taxiën werkt en over de komst van de Taxibot.

  • Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

    Gepubliceerd op:

    Onze Main Contractors kunnen on demand een schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data. Dankzij de 600.000 stemmen per maand van de stemkastjes.

  • Smart VOP 1.0

    Gepubliceerd op:

    Een oplossing waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. Dat heeft geleid tot het initiatief Smart VOP 1.0.

  • Voorspellen wachttijden bij security

    Gepubliceerd op:

    In 2019 deden we een proef om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan.

Lees ook de vorige blogs:

  • Smart security oplossing voor odd size bagage

    Gepubliceerd op:

    Om het securityproces 100 procent compliant en efficiënter te krijgen, hebben we een IoT-oplossing (Internet of Things) oplossing geïmplementeerd.

  • Pionieren met zelfrijdende passagiersbruggen

    Gepubliceerd op:

    De eerste stap naar een onderling verbonden vloot van zelfrijdende (autonome), emissievrije voertuigen aan airside

  • Notifly: verwacht vliegverkeer in jouw omgeving

    Gepubliceerd op:

    Uit onderzoek bij omwonenden bleek er grote vraag te zijn naar een verwachting van het vliegverkeer. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van de app Notifly