De strategie van Royal Schiphol Group: De kracht van de mainport

De mainportpositie van Amsterdam Airport Schiphol is van vitaal belang voor Nederland. Om de positie van Mainport Schiphol als multimodaal knooppunt te handhaven en te versterken, moeten wij over de volle breedte succesvol zijn. Daarvoor moet de capaciteit op de luchthaven op verantwoorde wijze omhoog. Ook onze regionale en internationale activiteiten leveren een bijdrage aan de strategie en versterken de mainportfunctie van Schiphol.

Selectieve groei om mainportpositie te versterken

Wij willen op selectieve wijze verder groeien, waarbij we bewuste afwegingen maken tussen people, planet en profit. Want reizigers, luchtvaartmaatschappijen en alle andere bedrijven op en rond de luchthaven moeten kunnen rekenen op een aantrekkelijk product, maar met oog voor de omgeving. Eindhoven Airport en Lelystad Airport spelen hierbij een rol, als alternatief voor het niet-mainportgebonden vliegverkeer. Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport hebben een eigen netwerk dat de zakelijke en niet-zakelijke (vakantie)markten in hun regio bedient.

Ook onze internationale activiteiten versterken de mainportfunctie van Schiphol. Tegelijkertijd doen we nuttige ervaring op met andere businessmodellen. Onze internationale aanwezigheid vergroot ook de bekendheid van het merk Schiphol.

Andere hoofdlijnen in de Strategie 2016-2020: de ontwikkeling van de luchthaven als een bruisend zakelijk centrum, nieuwe inkomstenbronnen in non-aviation en de versterking van de eigen organisatie. Hierbij staat in alles wat we doen veiligheid en duurzaamheid voorop.