Nieuws: Oude Haagsebrug wordt vervangen voor nieuw exemplaar

BAM Infra Nederland werkt vanaf 22 januari 2024 zo'n zeven maanden lang aan het vervangen van de Oude Haagsebrug. Dit is nodig omdat de 90 jaar oude brug over de Ringvaart bij Badhoevedorp in slechte staat verkeert. Het busverkeer tussen Schiphol en Amsterdam dat normaal gebruikmaakt van de brug, rijdt tijdens de werkzaamheden om via de A4.

Gepubliceerd op: 22 januari 2024

Iedere dag rijden er honderden bussen over de Oude Haagsebrug. Daarmee is dit de belangrijkste busverbinding tussen Schiphol en Amsterdam. Vanwege de slechte staat van de brug reed er afgelopen jaar uit veiligheidsoogpunt al niet meer dan één bus tegelijk over de brug. Maar nu gaan we deze dus definitief vervangen.

vervanging haagsebrug graafmachine

Vanaf 22 januari 2024 gaat BAM Infra Nederland aan de slag. Eerst wordt de oude brug gesloopt, waarbij onder meer gebruik wordt gemaakt van lichte explosieven om delen van de brug te verzwakken. Daardoor is het makkelijker om de constructie te verwijderen. Het slopen duurt ongeveer 6 weken, waarbij hinder helaas niet altijd is te vermijden. Daar gaan we op creatieve wijze mee om. Zo maakt een aantal omwonenden tijdens de sloopfase bijvoorbeeld gebruik van een werkplek in een kantoor op Schiphol-Oost.

vervanging haagsebrug impressie

Twee richtingen

Direct na de sloop bouwt BAM verder aan de nieuwe brug. Die wordt breder, zodat bussen er in twee richtingen tegelijkertijd overheen kunnen. Ook is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Het is de bedoeling dat vanaf eind augustus weer bussen over de brug rijden. We verwachten dat de werkzaamheden rond oktober helemaal zijn afgerond.

Circulariteit

‘Het is van groot belang voor onze reizigers en medewerkers dat Schiphol goed bereikbaar is', legt Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure uit. ‘De Oude Haagsebrug speelt daar een belangrijke rol in. Door deze te vervangen, waarborgen we de toekomstige bereikbaarheid via de brug. In lijn met onze ambities op het gebied van circulariteit wordt vrijkomend materiaal naar ons recylingpunt gebracht. Daar wordt het oude beton vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal, zodat het kan worden hergebruikt in bouwprojecten op de luchthaven.'

Kunst komt terug

Omdat het oog ook wat wil, hebben de ontwerpers van de nieuwe brug gekozen voor een open ontwerp met drie pijlers, in plaats van de zeven pijlers van de oude brug. Ook de kenmerkende kunst op de Oude Haagseweg onder de brug komt terug. De twee kunstenaars die deze kunst verzorgden, zijn ook betrokken bij het nieuwe ontwerp.

Meer informatie

Voor dit project werken Schiphol, de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland samen. Wil je meer weten over het project? Hier vind je meer informatie en kun je de werkzaamheden zelfs live volgen via een videoverbinding.