Duurzaam hakken en breken

We doen het al jaren op Schiphol. Het breken van betonpuin en vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal. Maar sinds kort doen we dit een stuk duurzamer: op ons eigen terrein en het nieuwe materiaal wordt ook allemaal weer op Schiphol gebruikt.

60.000 ton betonpuin

Schiphol produceert jaarlijks heel wat betonpuin. Maar liefs 60.000 ton. Om een idee te krijgen hoeveel dat is, dat zijn 9000 olifanten. Waar dat allemaal vandaan komt? Van verbouwingen of onderhoud, bijvoorbeeld van gebouwen, het riool, de start- en landingsbanen of de platformen waar de vliegtuigen staan. Het onderhoud van onze infrastructuur is een ongoing process en gaat het hele jaar door. Vandaar al dat puin. We hebben er ook veel betonproducten voor nodig, zo’n 100.000 ton per jaar.

Minder kilometers en minder CO2

Tot voor kort werd het meeste betonpuin afgevoerd naar een breekmachine in de buurt. Bij kleinere klussen huurden we een machine. Dat is nu verleden tijd. En dat scheelt heel wat transportkilometers en CO2-uitstoot. Op jaarbasis ongeveer 80.000 km. Dat zijn 2 rondjes rond de aarde. Een mooie bijdrage aan ons doel om in 2030 geen emissies meer uit te stoten.

Installatie op elektriciteit

Het recyclingpunt voor betonpuin vind je aan de Zonnekruidweg, richting Badhoevedorp en is wel 2 voetbalvelden groot. Het is herkenbaar aan de enorme gele en witte installaties die je al van verre ziet staan. Vanuit de installaties wordt het betonpuin omgezet in nieuwe betonproducten. De installaties draaien binnenkort geheel op elektriciteit en gebruiken dan geen diesel meer, wat de installaties van buiten Schiphol wel doen. Ook dat scheelt emissies en daarmee draagt ook de installatie straks bij aan ons doel van zero emission in 2030. Leuk weetje: het fundament van het terrein is van hergebruikt puin van Schiphol.

Hergebruik maakt de cirkel rond

Al het materiaal dat de installatie produceert, hergebruiken we vervolgens op de luchthaven bij verbouwingen of onderhoud. Dat maakt de cirkel mooi rond. En past goed in ons doel van zero waste in 2030. De installatie is in oktober officieel geopend, maar draait al sinds eind juni. Het funderingsmateriaal dat op de platformen van de nieuwe A-pier ligt, is hier geproduceerd. Zo wordt Schiphol stap voor stap een duurzamere luchthaven.

Zien hoe het recyclingpunt voor betonpuin op de Zonnekruidweg werkt?

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol