Voorspellen wachttijden bij security

Schiphol heeft een proef gedaan om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan. Tijdens de proef voorspelde wij de wachttijden van de securitycontrole in vertrekhal 1 en verwerkten dit in een persoonlijk reisschema voor reizigers. De proef heeft plaatsgevonden in september en oktober van 2019.

Centrale security

Bij een selectie aan vluchten van vertrekhal 1 werd de reiziger op de website van Schiphol geadviseerd over het ideale tijdstip om de securitycontrole te passeren en hoelang de wachttijd op dat moment zou zijn. Dit was onderdeel van het algemene reisschema, dat te vinden is bij de vluchtinformatie.

Schiphol heeft intern een datamodel ontwikkeld dat gebruikmaakt van historische data en verwachte passagiersaantallen. Op basis van deze data voorspelt het de wachttijden bij de securitycontrole. De proef werd bewust bij een select aantal vluchten uitgevoerd, zodat we de impact van deze functionaliteit konden meten en vergelijken met vluchten waar deze voorspellingen niet werden gedaan.

Het reisadvies werd op de website getoond wanneer de gate bekend was. Vanaf twee uur voor het geplande vertrek van de vlucht werd dezelfde informatie over wachttijden ook getoond op de fysieke borden bij de securitycontrole op de luchthaven.

Tijdens de proef hebben we een groot aantal passagiers kunnen bereiken en waren de voorspellingen heel nauwkeurig en daardoor dus waardevol voor de (gestresste) passagier.

In de eerste helft van 2020 wordt bekeken hoe we het datamodel verder kunnen optimaliseren en toe kunnen passen, onder andere voor de andere vertrekfilters op Schiphol. We gaan ook onderzoeken of we middels het voorspellen van de wachttijden ook het gedrag van de passagier kunnen gaan beïnvloeden.