Slimmer werken met realtime data: Smart VOP 1.0

Sinds 1 april is onze hoofdaannemer VolkerInfra verantwoordelijk voor het onderhouden van alle assets op onze vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s). Asset Management voert de regie over dit proces en vroeg Smart Assets & Buildings (Digital) een oplossing te ontwikkelen waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. We noemen dit initiatief Smart VOP 1.0.

Data backbone

De afdeling Smart Assets & Buildings heeft in nauwe samenwerking met Asset Management, IT en Data & Analytics een 'data backbone' ontwikkeld. Via deze 'backbone' ontsluiten we nu 26 datastromen voor 5 verschillende assets op een VOP. Bij de signalering van een storing wordt automatisch een signaal uitgestuurd en een ticket aangemaakt, waarna de verantwoordelijke hoofdaannemer de opdracht krijgt deze verstoring snel op te lossen. Alle 91 connected VOP's zijn nu op dit systeem aangesloten.

Tijdbesparing per storing en kostenvermijding

Dankzij het vroeger signaleren van storingen op de PAX-brug worden storingen sneller geregistreerd dan bij het originele proces. De storing is daarmee sneller bekend bij de hoofdaannemer en kan eerder worden verholpen. De operatie, de luchtvaartmaatschappijen en de handlers kunnen daarna snel weer gebruikmaken van de assets op de opstelplaats. Onze doelstelling is om op korte termijn een hogere tijdbesparing te realiseren, die leidt tot een kostenvermijding.

Op naar Smart VOP 2.0

Met het succesvol ontwikkelen van de backbone is de eerste fase van dit initiatief afgerond en kunnen we door met fase 2.0. In deze fase zullen we verder focussen op oplossingen die bijdragen aan het minimaliseren van de impact van verstoringen op de opstelplaatsen. Zo werken Digital, Asset Management en IT samen aan een toekomst waarin we op basis van realtime data de regie voeren over onze luchthaven en we de kwaliteit van onze dienstverlening vergroten.

Lees ook de vorige blogs

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.

  • Test afvangen ultrafijnstof met druppels

    Gepubliceerd op:

    We werken hard aan het verminderen van de hoeveelheid ultrafijnstof. Een mogelijkheid is het gebruik van waterdruppels om ultrafijnstof uit de lucht te halen.

  • Autonome Bussen

    Gepubliceerd op:

    Onze ambitie: tegen 2050 's werelds meest duurzame en toonaangevende luchthavens exploiteren. Daarom starten we met het testen van autonome bussen op airside.