Voor een betere hygiënebeleving: PX-Team test Sanitizing Zones

Schiphol werkt er hard aan om de hygiëne van onze luchthaven voortdurend naar een hoger niveau te tillen. Zo heeft Assetmanagement de schoonmaak van de toiletten verbeterd, wat zich vertaalt in een betere hygiëne. Maar feitelijke hygiëne blijkt iets anders te zijn dan hygiënebeleving.

Maryan Brouwer van het PX-Team vertelt: “Veel mensen hebben vanuit hygiëneperspectief moeite met drukbezochte openbare ruimtes, de zogenaamde high traffic zones. Ze voelen zich dan niet schoon, hoewel ze dat misschien wel zijn. Met dat gegeven zijn we aan de slag gegaan.”

Outsmarting germs

Het PX-Team heeft in september 2019 samen met Assetmanagement middels een pilot onderzocht wat Schiphol kan doen om deze hygiënebeleving te verbeteren en passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn. De pilot kreeg de treffende naam ‘outsmarting germs’. Het team testte zogenaamde Sanitizing Zones met hand sanitizers bij toiletten, touch screens en prullenbakken in een Living Lab op verschillende plaatsen in de terminal.

Feedback van échte passagiers

Het grote voordeel van een Living Lab is dat deze methode direct feedback oplevert van passagiers. En het is juist deze feedback die de concepten nog beter maakt. Passagiers geven aan de toiletten de meest logische plek te vinden voor een Sanitizing Zone. Een ander opvallend inzicht van het Living Lab is dat Nederlanders niet gewend zijn aan hand sanitizers. Ze kennen het uit ziekenhuizen, maar gebruiken het zelf niet of nauwelijks.

Toename van de algehele toilettevredenheid

Het Sanitizing Zone concept bij toiletten, touch screens en prullenbakken krijgt een 8,2 als rapportcijfer van passagiers. Een mooie bijvangst van het concept is dat de algehele toilettevredenheid bij passagiers aanzienlijk stijgt. Maryan: “Passagiers scoren zelfs de oudste toiletgroepen in de terminal met een 8,1 na de toevoeging van de Sanitizing Zones. Dat is een groots effect door een relatief eenvoudige aanvulling.”

Het PX-Team treft momenteel voorbereidingen voor de Schipholbrede uitrol van de Sanitizing Zones, als onderdeel van een bredere aanpak van de hygiënebeleving. Zo wordt ook gekeken naar opfriscabines in de terminal en speciale wasbakken, waar Islamitische passagiers hun rituele gebedswassing (woedoe) kunnen uitvoeren.

Lees ook de vorige blogs

  • Voorspellen wachttijden bij security

    Gepubliceerd op:

    In 2019 deden we een proef om reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan.

  • Smart VOP 1.0

    Gepubliceerd op:

    Een oplossing waarmee we de performance van de VOP’s op basis van datagedreven informatie kunnen monitoren. Dat heeft geleid tot het initiatief Smart VOP 1.0.

  • Een jaar lang feedback van toiletbezoekers

    Gepubliceerd op:

    Onze Main Contractors kunnen on demand een schoonmaakplanning ontwikkelen gebaseerd op realtime data. Dankzij de 600.000 stemmen per maand van de stemkastjes.