Niet meer wachten bij aankomst op Schiphol

Aankomende passagiers op Schiphol willen zo snel mogelijk naar buiten. Er staan echter vaak wachtrijen voor de aankomstfilter, om zo de drukte bij de KMAR paspoortcontrole te beperken. Tijdens de kerstvakantie is opnieuw een pilot gedraaid met als doel de wachtrijen te voorkomen tijdens een drukke periode. En met succes!

Stel met bagage op de travelator

Een eerste pilot tijdens de zomer toonde goede resultaten

In de zomer is de eerste pilot geweest om de drukte voor de aankomstfilters te beperken. Door middel van digitale schermen worden de passagiers van bepaalde vluchten doorgestuurd naar een aankomstfilter waar op dat moment ruimte is, ook wel passenger flow balance genoemd. In deze pilot, tijdens de drukste zomerdag met 84.000 aankomende passagiers, konden de wachtrijen voor de aankomstfilter voorkomen worden.

Pilot tijdens de kerstvakantie

Momenteel is aankomstfilter 1 gesloten, waardoor er meer drukte bij de overige filters kan zijn. Daarom hebben we in deze nieuwe situatie tijdens de kerstvakantie een vervolgpilot gedraaid bij aankomstfilter 2 en 3. Tijdens deze pilot waren er meer schermen en besturing door de Senior Airport Control Coordinators(SACCers) in het regiecenter, met behulp van Wilbur dashboards die de juiste inzichten bieden. Hierbij zagen we dat het doorsturen van reizigers naar een rustigere aankomstfilter zorgt voor een betere doorstroming en dat wachtrijen voorkomen worden.

Het vervolg

De huidige pilotopstelling bestaat nu uit verrijdbare schermen en kan door de SACCers gebruikt worden. Het Wilbur development team is bezig met het ontsluiten van meer inzichten in Wilbur en het eenvoudiger maken van het doorverwijzen van passagiers. De verrijdbare schermen vallen nu weleens uit, waardoor de kans bestaat dat de informatie niet meer op beeld staat. Om ervoor te zorgen dat de juiste informatie altijd zichtbaar is, is de volgende stap het realiseren van permanente schermen die volgens bestaande systemen aangestuurd worden.

Lees ook de vorige blogs:

  • Calling all Innovators!

    Gepubliceerd op:

    Oud en huidige stagiairs delen hier hun inspirerende reizen en de horizon van mogelijkheden van een stage binnen de Hub.

  • Duurzaam taxiën: welke route volgen we?

    Gepubliceerd op:

    In dit blog vertellen we meer over A-SMGCS, dat een belangrijke randvoorwaarde is voor de implementatie van duurzaam taxiën op grote luchthavens.

  • Duurzaam taxiën: ook op een vol Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Door de proef met de taxibot weten we wat de randvoorwaarden zijn om duurzaam taxiën mogelijk te maken. Maar hoe schaalbaar is het concept?