Hardt: Hyperloop naar de toekomst

Schiphol gaat haar betrokkenheid bij de hyperloop verder uitbreiden door de samenwerking met het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop voort te zetten. De samenwerking werd aangekondigd in 2018 en sindsdien hebben de partijen een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat de hyperloop een belangrijke rol kan spelen in de ambitie van Schiphol om een duurzame multimodale hub te worden. Uit het onderzoek blijkt dat 12,5 miljoen van de passagiers die in 2050 via Schiphol zullen reizen, gebruik kunnen maken van de hyperloop als alternatief.

De partners hebben een gezamenlijk onderzoek gedaan dat aantoont hoe de hyperloop kan uitgroeien tot een nieuwe, duurzame vorm van hogesnelheidsreizen en dat de hyperloop in 2050 een deel van de korteafstandsvluchten van Schiphol kan vervangen. In het onderzoek wordt een hyperloopnetwerk voorgesteld dat Schiphol verbindt met grote nabijgelegen vliegvelden in Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die momenteel rechtstreekse verbindingen hebben. Hardt schat dat er in 2050 circa 73 miljoen mensen tussen de grote steden in dit netwerk zullen vliegen. Uit de studie blijkt dat de hyperloop een vervangende modaliteit zou kunnen zijn voor 12,5 miljoen van de passagiers die in 2050 via Schiphol zullen reizen. Door vluchten op korte afstand te vervangen door de hyperloop komt er capaciteit op de luchthaven vrij, die kan worden gebruikt om de positie van Schiphol als toonaangevende Europese luchthaven te behouden.

Vervolgstappen

Schiphol en Hardt willen de potentiële ontwikkelingen uit het onderzoek tot stand brengen door te blijven samenwerken en hun onderzoek voort te zetten en uit te breiden. Daarnaast is Hardt in gesprek met andere partijen en autoriteiten om te zorgen dat de hyperloop een centrale rol gaat spelen in een duurzaam netwerk van hogesnelheidsvervoer in Europa.

Lees ook de vorige blogs

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.

  • Test afvangen ultrafijnstof met druppels

    Gepubliceerd op:

    We werken hard aan het verminderen van de hoeveelheid ultrafijnstof. Een mogelijkheid is het gebruik van waterdruppels om ultrafijnstof uit de lucht te halen.

  • Autonome Bussen

    Gepubliceerd op:

    Onze ambitie: tegen 2050 's werelds meest duurzame en toonaangevende luchthavens exploiteren. Daarom starten we met het testen van autonome bussen op airside.