Een autonome luchthaven in 2050

Royal Schiphol Group wil in 2050 de meest duurzame luchthavens ter wereld exploiteren. Tegelijkertijd willen we de capaciteit op onze luchthavens beter benutten en de veiligheid garanderen. Het duurzaam én autonoom maken van alle voertuigen en bijbehorende processen op airside, gaat hieraan bijdragen. Om dit doel te bereiken, zijn we een programma gestart: Autonomous Airside Operations.

De luchthaven in 2050

We voorzien dat in 2050 de dagelijkse werkzaamheden op het platform bij de luchthavens die onderdeel zijn van Royal Schiphol Group aanzienlijk zijn veranderd. Alle voertuigen zijn dan vervangen door een onderling verbonden vloot van zelfrijdende (autonome), emissievrije voertuigen en alle bijbehorende processen zullen zijn geautomatiseerd. Denk hierbij aan duurzaam taxiën, maar ook bijvoorbeeld aan bagage- en passagiersvervoer. Het is je misschien moeilijk voor te stellen hoe de luchthaven van de toekomst er uit ziet en hoe verschillende processen op elkaar zijn aangesloten. Daarom ontwikkelden we een animatie, waarin we vooruitreizen naar 2050 en bekijken hoe de luchthavenoperatie er dan uit zou kunnen zien.

Stapsgewijze ontwikkeling

Met het programma werken we deze visie verder uit. We doen dit stapsgewijs en in nauwe samenwerking tussen alle luchthavenpartners en de luchthavens Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. De lopende proef autonoom bagage transport is onderdeel van dit programma. We zetten in deze vroege fase in op kennisontwikkeling. Met verschillende proeven kunnen we inzichten combineren en bepalen welke knelpunten in het bijzonder aandacht vereisen en welke stappen in de toekomst genomen moeten worden.

Lees ook de vorige blogs:

  • Notifly: verwacht vliegverkeer in jouw omgeving

    Gepubliceerd op:

    Uit onderzoek bij omwonenden bleek er grote vraag te zijn naar een verwachting van het vliegverkeer. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van de app Notifly

  • Een autonome luchthaven in 2050

    Gepubliceerd op:

    Schiphol wil in 2050 de meest duurzame luchthavens ter wereld exploiteren. Om dit te bereiken, zijn we een programma gestart: Autonomous Airside Operations.

  • Wilbur: passagiersstromen en ‘hot transfer pax’

    Gepubliceerd op:

    Wilbur developer Bas Kiers vertelt over de digitale ontwikkelingen voor het Schiphol regie centrum.