Interview Dirk Bresser en Simon Prent: Duurzaam taxiën

Dirk Bresser en Simon Prent

Dirk Bresser, innovator, OPS:

‘Tijdens het taxiën heeft een vliegtuig de motor aan. Dat levert uitstoot van CO², NOx en (ultra)fijnstof op. Schiphol wil in 2030 een emissievrije luchthaven te zijn. Om dat te halen, moeten we dus iets met het taxiën doen. Het doel van duurzaam taxiën is dat vliegtuigen niet meer op de motor taxiën, maar door een trekker van en naar de baan worden gesleept. Zo wordt kerosine bespaard en uitstoot verminderd.’

Simon Prent, innovator, OPS:

‘Dat klinkt simpel, maar we hebben nog een lange weg te gaan. We zijn net samen met de sector de eerste fase gestart. Binnenkort komt de Taxibot, een speciale trekker, naar Schiphol. Van de Taxibot zijn er wereldwijd maar zes. Hiermee gaan we onder meer onderzoeken hoe we duurzaam taxiën kunnen inpassen in de operatie, of en hoe dit op grote schaal kan. We verwachten dit najaar een haalbaarheidsstudie te publiceren.’

Lees ook de vorige blogs:

  • Duurzaam taxiën; proef met Taxibot

    Gepubliceerd op:

    In 2020 deden we een proef met een Taxibot op Schiphol. In dit blog vertellen we wat daar allemaal bij kwam kijken en wat we hiervan geleerd hebben.

  • Smart security oplossing voor odd size bagage

    Gepubliceerd op:

    Om het securityproces 100 procent compliant en efficiënter te krijgen, hebben we een IoT-oplossing (Internet of Things) oplossing geïmplementeerd.

  • Pionieren met zelfrijdende passagiersbruggen

    Gepubliceerd op:

    De eerste stap naar een onderling verbonden vloot van zelfrijdende (autonome), emissievrije voertuigen aan airside