Interview Dirk Bresser en Simon Prent: Duurzaam taxiën

Dirk Bresser en Simon Prent

Dirk Bresser, innovator, OPS:

‘Tijdens het taxiën heeft een vliegtuig de motor aan. Dat levert uitstoot van CO², NOx en (ultra)fijnstof op. Schiphol wil in 2030 een emissievrije luchthaven te zijn. Om dat te halen, moeten we dus iets met het taxiën doen. Het doel van duurzaam taxiën is dat vliegtuigen niet meer op de motor taxiën, maar door een trekker van en naar de baan worden gesleept. Zo wordt kerosine bespaard en uitstoot verminderd.’

Simon Prent, innovator, OPS:

‘Dat klinkt simpel, maar we hebben nog een lange weg te gaan. We zijn net samen met de sector de eerste fase gestart. Binnenkort komt de Taxibot, een speciale trekker, naar Schiphol. Van de Taxibot zijn er wereldwijd maar zes. Hiermee gaan we onder meer onderzoeken hoe we duurzaam taxiën kunnen inpassen in de operatie, of en hoe dit op grote schaal kan. We verwachten dit najaar een haalbaarheidsstudie te publiceren.’

Lees ook de vorige blogs:

  • Calling all Innovators!

    Gepubliceerd op:

    Oud en huidige stagiairs delen hier hun inspirerende reizen en de horizon van mogelijkheden van een stage binnen de Hub.

  • Duurzaam taxiën: welke route volgen we?

    Gepubliceerd op:

    In dit blog vertellen we meer over A-SMGCS, dat een belangrijke randvoorwaarde is voor de implementatie van duurzaam taxiën op grote luchthavens.

  • Duurzaam taxiën: ook op een vol Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Door de proef met de taxibot weten we wat de randvoorwaarden zijn om duurzaam taxiën mogelijk te maken. Maar hoe schaalbaar is het concept?