HERON

Schiphol maakt deel uit van het HERON-consortium, een samenwerkingsverband van 24 Europese organisaties die een link hebben met de luchtvaart. Doel van HERON, wat staat voor ’Highly Efficient Green Operations’, is om aan te tonen hoe we de ecologische voetafdruk van de luchtvaart kunnen verkleinen met innovatieve procedures, variërend van efficiëntere vliegtuigoperaties tot het in real-time optimaliseren van het luchtverkeer tijdens de planningsfase.

Dit project maakt deel uit van de Single European Sky ATM Research (SESAR) 3 Joint Undertaking. Schiphol is de leider van het werkpakket voor WP2.2: Green Surface Operations Management. De partners in dit werkpakket streven ernaar de grondoperatie voor vliegtuigen te verduurzamen door verschillende groenere en/of slimme technologieën toe te passen. Zo werken we bijvoorbeeld samen met KLM om duurzaam taxiën op de luchthaven te testen. We willen vliegtuigen van en naar de startbaan vervoeren met een speciale vliegtuigsleper, een TaxiBot. Zo hoeven vliegtuigen tijdens het taxiën hun motoren niet te gebruiken, met als gevolg minder kerosinegebruik en dus minder uitstoot van CO₂, NOx en ultrafijnstof. Duurzaam taxiën is een essentieel onderdeel van ons doel om in 2030 een uitstootvrije luchthaven te zijn en de samenwerking met KLM geeft ons waardevolle inzichten die ons helpen bij het toepassen en opschalen.

Vanuit het HERON-consortium maken KLM en Schiphol deel uit van dit project maar we werken bij het realiseren van duurzaam taxiën op Schiphol ook samen met andere lokale sectorpartners zoals Corendon, dnata, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Swissport, Transavia, TUI Fly en Viggo.

Meer informatie

Wil je meer weten over het HERON-consortium en alle projecten?

EU-subsidie

HERON heeft subsidie ontvangen van het Europees uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu (Cinea) in het kader van het programma Connecting Europe Facility (CEF) in samenwerking met de SESAR 3 Joint Undertaking. Voor het HERON-werkpakket heeft Schiphol het volgende bedrag ontvangen van de EU:

EUR 4.807.265

logo funded by eu

logo heron

logo sesar

Lees ook de vorige blogs

  • Testen van een Autonoom Bagagevoertuig

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.

  • APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen

    Gepubliceerd op:

    Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.