Vijf verrassende feiten over Schiphol

Weet jij hoeveel elektrische voertuigen er op Schiphol rondrijden? Hoe duurzaam de stroom is waarmee jij je mobieltje oplaadt bij de gate? Of wat Schiphol doet om vliegtuigen minder CO2 te laten uitstoten? 5 duurzame feiten (die je waarschijnlijk nog niet wist) op een rijtje.

1. 100% Hollandse windenergie

Wist je dat Schiphol al sinds 2018 voor 100% op Hollandse windenergie draait? Waar je je oplader ook inplugt, er komt altijd duurzame stroom uit. Ook je auto laad je op Schiphol op met Hollandse wind.

G pier duurzaam verwarmd en gekoeld

2. Koelen en verwarmen met bodemenergie

We zien het nu bij steeds meer huizen: een warmte-koudeopslag (wko). Maar Schiphol had al begin jaren 90 een wko-systeem. Dat aantal is inmiddels flink uitgebreid. Wist je dat de terminal en de pieren voor een groot deel op wko-systemen draaien? Ook een aantal andere gebouwen, zoals bijvoorbeeld het Hilton, hebben een wko. Daarmee besparen we heel wat gas. Dat scheelt weer CO2-uitstoot.

3. 750 elektrische voertuigen

Oké, het is best een tegenvaller als je na de landing nog met de bus naar de terminal moet rijden. Oppepper voor je humeur: al deze bussen rijden op elektriciteit. Een mooie duurzame afsluiter van je reis dus. Ook gaat je bagage steeds vaker elektrisch naar het vliegtuig, net als de snacks die je onderweg krijgt. Als we de bussen in de regio Schiphol, de taxi’s en andere voertuigen (zoals hotelshuttles) erbij optellen, rijden er inmiddels zo’n 750 elektrische voertuigen op Schiphol.

DUURZAME TOEKOMST-optimale mobiliteit 2 elektrisch reizen tussen vliegtuig en gate

4. Steeds meer hergebruik

Schiphol wil in 2030 geen afval meer hebben. Dat betekent dat we zoveel mogelijk moeten hergebruiken. En daar worden we steeds creatiever in. Vlieg je weleens met easyJet? Dan ga je via de M-corridor naar het vliegtuig. Deze corridor hebben we op opgeknapt met hergebruikt materiaal. De stoelen zijn opnieuw bekleed met duurzaam e-leather. De plantenbakken zijn gemaakt van oude informatiedesks en een oude Boeing van KLM. En wist je dat we van het grasmaaisel van ons terrein platen laten persen? Hier maken we onder meer bouwmateriaal van dat weer op Schiphol wordt gebruikt. Groener kan gras niet zijn, toch?

5. Schone vliegtuigen betalen minder

Als een vliegtuig op Schiphol landt, betaalt de airline hier een bedrag voor. Op Schiphol geldt: hoe minder CO2 het vliegtuig uitstoot, hoe minder het betaalt. Dat kan wel een factor 5 schelen. Zo stimuleren we duurzaam vliegen. Dat doen we ook door het gebruik van duurzame brandstoffen aan te jagen. De komende drie jaar bijvoorbeeld krijgen airlines van ons hiervoor een bijdrage. En let op: dit jaar komt er op Schiphol een Experience Center. Hier zie je wat jij als reiziger kunt doen om vliegen te verduurzamen.

Lees ook de vorige blogs

  • Hoe duurzaam zijn verbouwingen op Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Aannemers werken op Schiphol steeds duurzamer. Een mooi voorbeeld is de verbouwing van het Regionals Platform, thuisbasis van KLM Cityhopper.

  • Ultrafijnstof vernevelen: wat levert het op?

    Gepubliceerd op:

    Vernevelen wordt in de bouw gebruikt om stof en fijnstof terug te dringen. We laten nu onderzoeken of het ook ultrafijnstof op de luchthaven kan verminderen.

  • Schiphol start met Sustainability Advisory Board

    Gepubliceerd op:

    Het initiatief is ontstaan uit de wens om met onafhankelijke denkers te reflecteren op de ambities van Schiphol op het gebied van verduurzaming van luchtvaart.